Η ανάλυση SWOT είναι ένα εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού, το οποίο χρησιμοποιείται για την ανάλυση του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος μίας επιχείρησης, όταν η επιχείρηση πρέπει να λάβει μία απόφαση σε σχέση με τους στόχους που έχει θέσει ή με σκοπό την επίτευξή τους.
ΑΝΑΛΥΣΗ SWOT
Ανάλυση SWOT (ή αλλιώς SWOT analysis) είναι εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού που είναι το ακρώνυμο των λέξεων: Strengths (δυνατά σημεία), Weakness (αδύνατα σημεία), Opportunities (ευκαιρίες),Threats (απειλές).
Τα δύο πρώτα αφορούν το εσωτερικό της επιχείρησης (π.χ. νέα προϊόντα), ενώ τα δύο τελευταία αφορούν τους εξωτερικούς παράγοντες (π.χ. ανταγωνισμός). Τι σημαίνει SWOT: Δυνατά και Αδύνατα σημεία της εταιρείας σε σχέση με τις Ευκαιρίες και τις Απειλές στο χώρο της αγοράς. Μιλάμε φυσικά για τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία της εταιρείας και των προϊόντων της, ενώ οι ευκαιρίες και οι απειλές είναι συνήθως εξωτερικοί παράγοντες, τους οποίους θα πρέπει να χειριστεί ανάλογα η εταιρεία. Η ανάλυση SWOT προϋποθέτει την ανάλυση και κατανόηση των δυνατών και αδύνατων σημείων της εταιρείας και των προϊόντων της, την αναγνώριση πιθανών απειλών για την επιχείρηση, αλλά και των ευκαιριών που παρουσιάζονται στο χώρο της αγοράς. Με την ανάλυση SWOT μετράτε τις δυνάμεις σας, ώστε να εκμεταλλευτείτε ευκαιρίες που προκύπτουν και ταυτόχρονα εξετάζετε πώς μπορείτε να υπερασπιστείτε τον εαυτό σας, ξεπερνώντας τις αδυναμίες σας. Αυτό είναι ίσως το πιο σημαντικό σημείο στη διαδικασία του μάρκετινγκ, αφού σας βοηθά να αποφασίσετε για τη στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσετε. Η ανάλυση SWOT παρουσιάζει τα δυνατά σημεία, τα αδύνατα σημεία, τις ευκαιρίες και τις απειλές στην ίδια σελίδα. Η σελίδα χωρίζεται σε τέσσερα τμήματα. Τα δυνατά σημεία μπαίνουν στο επάνω αριστερά τετράγωνο και από κάτω οι ευκαιρίες, ενώ στο επάνω δεξιά τετράγωνο μπαίνουν τα αδύνατα σημεία και από κάτω οι απειλές. Τώρα κάντε μία ανάλυση SWOT για την εταιρεία σας. Το ίδιο πρέπει να κάνετε για τους βασικούς ανταγωνιστές σας, τα προϊόντα, τις γεωγραφικές περιοχές και τους τομείς της αγοράς που καλύπτει το πλάνο.
Μετά την ανάλυση SWOT είμαστε έτοιμοι να θέσουμε στόχους και να αποφασίσουμε ποια στρατηγική θα ακολουθήσουμε.
Ενώ μελετάτε τα στοιχεία από το ιστορικό των πωλήσεων της εταιρείας, παράλληλα πρέπει να συλλέξετε και άλλες χρήσιμες πληροφορίες. Γι’ αυτές τις πληροφορίες πολλές φορές απαιτείται έρευνα αγοράς και ανάλυση των στοιχείων. Ανάλογα με τους στόχους του σχεδίου σας, τα στοιχεία που αφορούν τις πωλήσεις μπορούν να οργανωθούν σε διαφορετικούς πίνακες ανά γεωγραφική θέση, προϊόν, βιομηχανίες, τομείς αγοράς. Η έρευνα αγοράς και η συλλογή πληροφοριών για την εταιρεία σας είναι το πρώτο βήμα. Χρειάζεται να αναλύσετε όλες αυτές τις πληροφορίες και να τις παρουσιάσετε με τρόπο χρήσιμο για το σχέδιό σας. Η εκτίμηση συνθηκών (situation analysis) είναι μία ιδιαίτερα χρήσιμη διαδικασία σε αυτήν τη φάση.