Υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 12 με 24 εκατομμύρια online καταστήματα. Τα eshop πωλούν ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς – από παπούτσια, μέχρι αρτοσκευάσματα, software και διάφορα courses που μπορεί να αγοράσει και να παρακολουθήσει όποιος θέλει. Ωστόσο, πολλοί νιώθουν πως είναι ακατόρθωτο να ξεχωρίσουν ανάμεσα σε τόσο μεγάλο πλήθος ιστοσελίδων και τόσο πολύ ανταγωνισμό.
Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες eshop δεν έχουν ιδέα σχετικά με το πως μπορούν και πρέπει να προωθήσουν τη σελίδα και την επιχείρησή τους. Συνήθως, αξιοποιούν τεχνικές που εφαρμόζουν στα φυσικά τους καταστήματα (οι οποίες και αποτυγχάνουν) ή χρησιμοποιούν στρατηγικές, οι οποίες προορίζονται για blogs και όχι για eshops.
Η αλήθεια είναι ότι για να πουλήσει κανείς τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες του στο ίντερνετ, πρέπει να υιοθετήσει μια πιο ιδιαίτερη προσέγγιση. Δεν είναι όλες οι στρατηγικές κατάλληλες, καθώς και δε θεωρείται καλή πρακτική να εφαρμόζει κανείς τεχνικές που εφαρμόζονται στα φυσικά καταστήματα, διότι πλέον μιλάμε για διαφορετικές συνθήκες της αγοράς.
Αν θέλετε να μάθετε το πως μπορείτε να φέρετε περισσότερο κόσμο (κάτι που συνεπάγεται περισσότερες πωλήσεις) στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα, τότε βρίσκεστε στο κατάλληλο μέρος. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε το γιατί το ecommerce marketing είναι διαφορετικό, στρατηγικές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, καθώς και θα δούμε μερικά παραδείγματα επιχειρήσεων, οι οποίες φαίνεται να τα πηγαίνουν πάρα πολύ καλά με το κομμάτι του marketing.
Πίνακας περιεχομένων
- Τι είναι το e-commerce marketing;
- E-commerce marketing VS e-commerce advertising
- Είδη του e-commerce marketing
- SEM (Search Engine Marketing)
- SEO (Search Engine Optimization)
- Content Marketing
- Email Marketing
- Social Media Marketing
- Influencer Marketing
- Affiliate Marketing
- Παραδείγματα κάθε τύπου διαφημιστικής καμπάνιας
- Συχνές ερωτήσεις σχετικά με το e-commerce marketing
Τι είναι το e-commerce marketing;
Το e-commerce marketing αφορά στη χρήση στρατηγικών marketing, οι οποίες αυξάνουν το awareness και τις μετατροπές που έχει μια επιχείρηση, η οποία πουλάει προϊόντα και υπηρεσίες στο διαδίκτυο.
Το e-commerce marketing μπορεί να έχει μια πληθώρα διαφορετικών στόχων κάθε φορά ανάλογα με την περίσταση. Μπορεί κάποιος να θέλει να χτίσει το brand του ενισχύοντας το brand awareness, με απώτερο σκοπό να φέρει περισσότερες πωλήσεις, καθώς και να χρησιμοποιήσει μια γκάμα διαφορετικών προσεγγίσεων όπως τη χρήση του SEO, των επί πληρωμή διαφημίσεων, τα social media και το affiliate marketing.
E-commerce marketing VS e-commerce advertising
Το marketing και η διαφήμιση δεν είναι το ίδιο πράγμα; Όχι ακριβώς.
Το e-commerce marketing καλύπτει κάθε πτυχή της ανάγκης της επιχείρησής σας να αλληλεπιδράσει με περισσότερους πελάτες, καθώς και να αυξηθεί το brand awareness της. Ο κόσμος πρέπει να μάθει ποια είναι η επιχείρησή σας, αλλά και το τι μπορείτε να προσφέρετε. Η διαφήμιση μπαίνει στο παιχνίδι όταν ο κόσμος έχει ήδη γνωρίσει ή έρθει σε επαφή με το brand σας και μπορεί να σας αναγνωρίσει.
Το e-commerce advertising είναι το κομμάτι του e-commerce marketing, το οποίο επικεντρώνεται στην αύξηση των μετατροπών με την προώθηση συγκεκριμένων προϊόντων, καθώς και στην αύξηση των πωλήσεων. Αυτό γίνεται με στατικές διαφημίσεις, banners ή ακόμα και δυναμικές διαφημίσεις.
Είδη του e-commerce marketing
Είναι πολύ εύκολο να πελαγώσει κανείς όταν προσπαθεί να μάθει περισσότερα για το digital marketing. Όλοι έχουμε βρεθεί σε αυτή τη θέση. Παρακάτω στο άρθρο πρόκειται να μελετήσουμε διάφορους τρόπους και τεχνικές που μπορείτε να αξιοποιήσετε για να προωθήσετε το ηλεκτρονικό σας κατάστημα.
Δεν είναι ανάγκη, ούτε πρέπει να χρησιμοποιήσετε όλες τις τεχνικές και τις στρατηγικές με τη μία. Διαβάστε όλες τις παρακάτω πληροφορίες, κατανοήστε τες και ξεκινήστε εφαρμόζοντας μία ή δύο στρατηγικές.
Οι στρατηγικές που πρόκειται να αναλύσουμε είναι οι εξής:
- SEM (Search Engine Marketing)
- SEO (Search Engine Optimization)
- Content Marketing
- Email Marketing
- Social Media Marketing
- Influencer Marketing
- Affiliate Marketing
Ενδεχομένως η λίστα να σας φαίνεται αρκετά μεγάλη, αλλά θα κάνουμε τα πράγματα όσο πιο απλά γίνεται. Θα εξηγήσουμε καθετί από την παραπάνω λίστα, θα εξετάσουμε το πως δουλεύει και στη συνέχεια θα αναφέρουμε μερικές από τις στρατηγικές που μπορείτε να εφαρμόσετε, ώστε να δείτε πραγματικά αποτελέσματα.
SEM (Search Engine Marketing)
Το Search Engine Marketing ή αλλιώς Marketing μηχανών αναζήτησης αξιοποιεί τις διαφημίσεις που μπορεί να προσθέσει κανείς μέσα από διαφημιστικές πλατφόρμες όπως το Google Ads. Ας εξετάσουμε το πως λειτουργεί:
- Διαλέγετε μια πλατφόρμα στην οποία θέλετε να διαφημιστείτε, για παράδειγμα Google Ads
- Δημιουργείτε ένα λογαριασμό
- Δημιουργείτε μια διαφημιστική καμπάνια, η οποία συμπεριλαμβάνει όλες τις παρόμοιες διαφημίσεις που θέλετε να δημοσιεύσετε
- Ανεβάζετε μια εικόνα και γράφετε το κείμενο που θέλετε να εμφανίζεται
- Επιλέγετε το target audience. Η επιλογή κοινού μπορεί να διαφέρει από πλατφόρμα σε πλατφόρμα, αλλά γενικότερα θα κληθείτε να επιλέξετε δημογραφικά στοιχεία, τοποθεσία και τη συμπεριφορά που έχουν οι πελάτες σας.
- Επιλέγετε το επιθυμητό budget
- Δημοσιεύετε τη διαφήμισή σας
Πλέον, οι διαφημίσεις σας θα εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google ή όποιας άλλης μηχανής αναζήτησης έχετε επιλέξει.
SEM για ηλεκτρονικά καταστήματα
Οι διαφημίσεις σε μια μηχανή αναζήτησης είναι ο ιδανικός τρόπος για να χτίσει κανείς το brand awareness της επιχείρησής του, αλλά ταυτόχρονα να φέρει κιόλας περισσότερες πωλήσεις. Ωστόσο, μην αποθαρρυνθείτε αν εφαρμόζετε αυτή τη διαδικασία για πρώτη φορά. Ας δούμε μερικές στρατηγικές που θα σας βοηθήσουν:
- Μπορείτε να εγγραφείτε στο Google Shopping Ads, το οποίο εμφανίζει διαφημίσεις για πολύ εξειδικευμένα keywords (π.χ. βραδινό φόρεμα), ενώ η λειτουργικότητα του διατίθεται δωρεάν. Στην ουσία πρόκειται για τα προϊόντα που σας εμφανίζει η Google μέσα στα αποτελέσματα. Γραφτείτε στο Merchant Center και ανεβάστε φωτογραφίες των προϊόντων σας.
- Αξιοποιήστε το remarketing: η επαναστόχευση του κοινού σας δίνει την ευκαιρία να απευθυνθείτε σε ανθρώπους οι οποίοι έχουν ήδη αλληλεπιδράσει με το brand σας στα social media, στο site σας ή ακόμα και μέσω email. Οι διαφημίσεις αυτού του είδους έχουν υψηλότερα ποσοστά μετατροπών.
- Επιλέξτε προσεκτικά το κοινό, στο οποίο θα απευθυνθείτε: με τις διαφημίσεις επί πληρωμή, γενικότερα θα πληρώνετε για κάθε κλικ που θα κάνει κάποιος στη διαφήμισή σας, οπότε πρέπει να βεβαιωθείτε ότι στοχεύετε στο κοινό, το οποίο είναι απολύτως αντιπροσωπευτικό του ιδανικού σας πελάτη. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και negative keywords, ώστε να διασφαλίσετε ότι η διαφήμισή σας δε θα εμφανιστεί σε άτομα που δεν ενδιαφέρονται.
SEO (Search Engine Optimization)
Το SEO επικεντρώνεται και αυτό στην απόκτηση περισσότερου traffic μέσα από τις μηχανές αναζήτησης. Η διαφορά του με το SEM έγκειται στο ότι δε χρειάζεται κανείς να πληρώσει τη Google για να ανέβει στα αποτελέσματα, αλλά θα εφαρμόσει μια άλλη ακολουθία στρατηγικών και τακτικών που θα κάνει το site του υψηλής ποιότητας στα μάτια της Google.
Το SEO εν γένει εστιάζει στη βελτιστοποίηση μιας ιστοσελίδας, ώστε να πληροί όλα τα κριτήρια, ώστε η Google και οι υπόλοιπες μηχανές αναζήτησης να την κατατάξουν ψηλά. Για να ξεκινήσετε με το SEO κάντε μια έρευνα σε keywords που αναζητούν οι χρήστες στις μηχανές αναζήτησης αναφορικά με προϊόντα που ενδιαφέρονται να αγοράσουν. Υπάρχουν πάρα πολλά εργαλεία έρευνας keywords στο ίντερνετ, τα οποία θα σας βοηθήσουν να μελετήσετε τον ανταγωνισμό και να επιλέξετε τα keywords που ταιριάζουν καλύτερα στην επιχείρησή σας. Με μια γρήγορη αναζήτηση στο Google θα είστε σε θέση να επιλέξετε το πιο κατάλληλο για εσάς.
SEO για ηλεκτρονικά καταστήματα
Η απόκτηση μεγαλύτερου οργανικού traffic δεν έχει να κάνει μόνο με τα keywords που χρησιμοποιείτε στο site σας, παρόλο που αυτά είναι το κύριο συστατικό. Πρέπει να βεβαιωθείτε ότι το site σας συμμορφώνεται με όλες τις προδιαγραφές που έχουν θέσει η Google και οι υπόλοιπες μηχανές αναζήτησης. Ας δούμε μερικές βασικές στρατηγικές που θα σας βοηθήσουν να βελτιώσετε το SEO της ιστοσελίδας σας:
- Προσθέστε δικό σας πρωτότυπο περιεχόμενο στις περιγραφές των προϊόντων σας: μην επαναχρησιμοποιείτε τα κείμενα που βρίσκετε από άλλους προμηθευτές ή ιστοσελίδες. Δημιουργήστε νέα δικά σας και πρωτότυπα κείμενα, τα οποία δίνουν μια πλήρη απεικόνιση του προϊόντος, χρησιμοποιώντας το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν οι πελάτες σας.
- Ελέγξτε την ταχύτητα του site σας: αν το site σας φορτώνει αργά, τότε υποβαθμίζεται η εμπειρία του χρήστη, ενώ παράλληλα η ιστοσελίδα σας πέφτει κατά πολύ στην κατάταξη των αποτελεσμάτων. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το PageSpeed, το οποίο είναι ένα εργαλείο που προσφέρει η Google, ώστε να δείτε σε τι κατάσταση είναι η σελίδα σας.
- Χρησιμοποιήστε μοναδικά meta tags για κάθε σελίδα: μπορεί να μπείτε στον πειρασμό να χρησιμοποιήσετε τα ίδια meta descriptions για κάθε σελίδα, καθώς και για παρόμοια προϊόντα – για παράδειγμα ένα μαύρο και ένα άσπρο ζευγάρι παπούτσια. Σε αντίθετη περίπτωση, κινδυνεύετε η Google να αντιληφθεί το περιεχόμενό σας ως διπλότυπο, κάτι που η Google δεν προσπερνά και λαμβάνει σοβαρά υπόψη.
Content Marketing
Το Content Marketing είναι η στρατηγική προσέγγιση της δημιουργίας, δημοσίευσης και προώθησης περιεχομένου με σκοπό την απόκτηση περισσότερου traffic, την ενίσχυση του brand awareness και τις πωλήσεις που πραγματοποιούνται μέσω ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.
Μπορείτε να αξιοποιήσετε το content marketing, ώστε να δημοσιεύσετε περιεχόμενο στην ιστοσελίδα σας, μπορείτε να κάνετε guest posting σε άλλα sites, να δημιουργήσετε βίντεο, webinars, να συγγράψετε ένα ebook και πολλά ακόμα. Το content marketing είναι μια από τις πιο ισχυρές στρατηγικές που μπορείτε να εφαρμόσετε για το eshop σας, ωστόσο οι περισσότερες επιχειρήσεις τα βρίσκουν σκούρα σχετικά με τη δημιουργία ποιοτικού περιεχομένου.
Και αυτό συμβαίνει γιατί οι περισσότερες επιχειρήσεις θέλουν απευθείας να αυξήσουν τα ποσοστά μετατροπών τους.
Το content marketing λειτουργεί με πιο έμμεσο τρόπο. Αντί να γράφετε άρθρα για το πόσο καλά είναι τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες σας, θα πρέπει να εστιάσετε στο να προσφέρετε περιεχόμενο, το οποίο θα προσφέρει πραγματική αξία στους πελάτες σας.
Για παράδειγμα, μια ιστοσελίδα η οποία εμπορεύεται ρούχα μπορεί να γράψει ένα ebook για το πως μπορεί να επιλέξει τα κατάλληλα ρούχα για μια βραδινή έξοδο, ενώ μια άλλη εταιρεία, η οποία πουλάει στρώματα μπορεί να γράψει μερικά άρθρα σχετικά με το πόσο σημαντικός είναι ο καλός ύπνος για την καθημερινότητα ενός παραγωγικού ανθρώπου.
Εστιάστε σε θέματα που ενδιαφέρουν πραγματικά τους πελάτες σας, ώστε να κερδίσετε την εμπιστοσύνη τους.
Content Marketing για ηλεκτρονικά καταστήματα
Όταν δημιουργείτε περιεχόμενο, θα πρέπει πάντα να σκέφτεστε και να λειτουργείτε με γνώμονα τους πελάτες σας. Παρόλα αυτά, τις περισσότερες φορές η συγκεκριμένη αρχή αποτελεί πρόκληση για τις περισσότερες εταιρείες. Ας δούμε μερικά tips που θα σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε το κατάλληλο περιεχόμενο για το ηλεκτρονικό σας κατάστημα:
- Δημιουργήστε κάποιο gift guide: μπορείτε να δημοσιεύσετε προϊόντα τα οποία προτείνετε στους πελάτες να τα αγοράσουν ως δώρα για κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο. Η ιδανική περίοδος για να το κάνετε αυτό είναι η περίοδος των εορτών. Παρόλα αυτά μην δημοσιεύσετε απλά τα προϊόντα σας, αλλά σιγουρευτείτε ότι υπάρχει και ποικιλία από την οποία μπορεί κανείς να διαλέξει!
- Δημιουργήστε βίντεο με τα προϊόντα σας: μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν όλες οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι οι αμφιβολίες. Παρόλο που η τάση είναι οι πελάτες πλέον να αγοράζουν περισσότερα προϊόντα από το διαδίκτυο, υπάρχει ακόμα μια πάρα πολύ μεγάλη μερίδα ανθρώπων, η οποία προτιμά να κρατά το προϊόν στα χέρια της. Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να δημιουργήσετε βίντεο με τα προϊόντα σας. Δείξτε το προϊόν από όλες τις οπτικές, δείξτε όλα τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και αν πρόκειται για κάποιο προϊόν ρουχισμού ή υπόδησης, τότε σιγουρευτείτε ότι οι πελάτες σας μπορούν να καταλάβουν το πως θα δείχνει σε όλους τους τύπους σώματος.
- Δημοσιεύστε τις συχνές ερωτήσεις: μια σελίδα με τις πιο συχνές ερωτήσεις των καταναλωτών μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά στους πελάτες που σκέφτονται να αγοράσουν και που χρειάζονται άμεσα πληροφορίες. Η δημιουργία μιας τέτοιας σελίδα θα κάνει και τη δουλειά του τμήματος εξυπηρέτησης λιγότερη. Επίσης, οι σελίδες με τις συχνές ερωτήσεις κάνουν πολύ καλό και στο γενικότερο SEO του site σας.
Email Marketing
Το email marketing είναι ένα από τα πιο οικονομικά, αλλά ταυτόχρονα και αποδοτικά κανάλια επικοινωνίας για τις ιστοσελίδες ηλεκτρονικού εμπορίου. Για την ακρίβεια, μελέτες έχουν δείξει ότι για κάθε δολάριο που επενδύει κανείς σε email marketing, του επιστρέφονται 42$. Δηλαδή το ROI είναι πολύ υψηλό.
Και αυτό γιατί πλέον θα βρείτε δύσκολα κάποιον που να μη χρησιμοποιεί email, ενώ ταυτόχρονα δεν υπάρχουν και αλγόριθμοι, τους οποίους πρέπει να μάθετε και να συμμορφωθείτε με αυτούς όπως στα social media. Κάθε email που στέλνετε φτάνει σίγουρα στον καταναλωτή (εφόσον φυσικά τηρείτε τους κανόνες, ώστε να μη στοχοποιηθείτε ως spam).
Το email marketing ενισχύει το brand awareness, ευνοεί την αύξηση των πωλήσεων, το λανσάρισμα νέων προϊόντων, τη δημιουργία giveaway, καθώς και την υπενθύμιση των ξεχασμένων καλαθιών. Ξεκινήστε να χτίζετε ένα mailing list. Ένας αποδοτικός τρόπος για να ξεκινήσετε είναι το να προσφέρετε έκπτωση ή δωρεάν μεταφορικά σε όποιον εγγράφεται.
Email Marketing για ηλεκτρονικά καταστήματα
Ανάμεσα σε όλες τις στρατηγικές που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο, το email marketing θα λέγαμε πως ίσως είναι και η πιο αποδοτική. Επίσης, είναι και μια από τις πιο ευέλικτες πρακτικές. Ας δούμε μερικούς τρόπους με τους οποίους μπορείτε να αξιοποιήσετε το email marketing για το eshop σας:
- Κάντε τα email σας πιο αποδοτικά με την εξατομίκευση: απευθυνθείτε προσωπικά στον κάθε πελάτη και ομαδοποιήστε το κοινό σας με τρόπο που να μπορείτε να στείλετε στις διάφορες ομάδες προϊόντα που ενδεχομένως να τις ενδιαφέρουν.
- Υπενθυμίστε στους καταναλωτές για τα εγκαταλελειμμένα καλάθια τους: μια μελέτη που διεξήχθη, κατέληξε στο ότι οι επιχειρήσεις που στέλνουν email υπενθύμισης στους καταναλωτές, συνολικά έχουν βγάλει πάνω από 60 εκατομμύρια δολάρια.
- Βεβαιωθείτε ότι τα email σας είναι responsive: η πλειοψηφία των ανθρώπων ελέγχει το email του από το κινητό. Αποφύγετε τη χρήση πολλών εικόνων και βεβαιωθείτε ότι τα email σας εμφανίζονται όπως πρέπει σε κάθε τύπο οθόνης.
Social media Marketing
Ο μέσος άνθρωπος περνά πλέον δυόμιση ώρες κάθε μέρα στα social media. Ενας στους τρεις καταναλωτές χρησιμοποιεί τα social media για να μαθαίνει για τα προϊόντα που τον ενδιαφέρουν, αλλά και για να βρίσκει νέα προϊόντα και brands. Οπότε αυτά και μόνο καθιστούν τα social media το ιδανικό μέρος για να προωθήσει κανείς την επιχείρησή του.
Υπάρχουν 2 τρόποι για να προωθήσει κανείς μια επιχείρηση στα social media: οι διαφημίσεις και οι οργανικές δημοσιεύσεις. Με τον όρο οργανικές δημοσιεύσεις, εννοούμε post όπως το παρακάτω:
Αλλά να έχετε υπόψη ότι οι οργανικές δημοσιεύσεις δεν φτάνουν στο feed του κοινού τόσο συχνά όσο παλιά. Δεν πρόκειται να έχετε συγκλονιστικά αποτελέσματα μόνο με οργανικές δημοσιεύσεις, εκτός κι αν το brand σας είναι τόσο γνωστό και ιδιαίτερο.
Ωστόσο, οι διαφημίσεις επί πληρωμή είναι πολύ αποδοτικές. Μπορείτε να επενδύσετε μερικά ευρώ την ημέρα, ώστε να προωθήσετε τα post σας, με σκοπό να φτάσουν στα feed χιλιάδων ανθρώπων. Όπως και με τις μηχανές αναζήτησης και σε αυτήν την περίπτωση μπορείτε να στοχεύσετε σε ένα συγκεκριμένο κοινό ανθρώπων, βάσει δημογραφικών στοιχείων, τοποθεσίας και πολλών ακόμα κριτηρίων.
Ξεκινήστε ερευνώντας το ποια πλατφόρμα χρησιμοποιούν περισσότερο οι πελάτες σας, καθώς και το ποια μορφή περιεχομένου προτιμούν. Προτιμούν τα σύντομα βίντεο στο TikTok ή μεγαλύτερα βίντεο στο Facebook Watch; Και τι γίνεται με αυτούς που χρησιμοποιούν περισσότερο από όλα το Instagram;
Οι πιο διάσημες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, τις οποίες θα πρέπει να λάβετε υπόψη είναι οι εξής:
- Snapchat
- YouTube
- TikTok
Ερευνήστε τα δημογραφικά στοιχεία της κάθε πλατφόρμας και δείτε το που προτιμά το κοινό σας να περνά το χρόνο του. Συνιστούμε το να ξεκινήσετε με μία ή δύο πλατφόρμες.
Αν επιλέξετε να βάλετε διαφημίσεις επί πληρωμή, τότε μπορείτε να ξεκινήσετε με κάποιο μικρό ημερήσιο budget, ώστε να μπορέσετε να κάνετε δοκιμές αναφορικά με το κείμενο, τις εικόνες ή ακόμα και με το ύφος. Εφόσον βρείτε το τι είναι αυτό που λειτουργεί καλύτερα για εσάς, τότε θα είστε σε θέση να επενδύσετε και μεγαλύτερο budget, νιώθοντας περισσότερη ασφάλεια.
Για να προμοτάρετε επιτυχημένα το eshop σας στα social media μέσα από οργανικές δημοσιεύσεις, θα πρέπει να δημοσιεύσετε ένα συνδυασμό περιεχομένου. Δημοσιεύστε ό,τι θέλετε, αλλά βεβαιωθείτε ότι ανεβάζετε και πράγματα που πραγματικά ενδιαφέρουν το κοινό σας, ακόμα και αν αυτα προέρχονται από κάποιον άλλο δημιουργό περιεχομένου.
Social Media Marketing για ηλεκτρονικά καταστήματα
Τα social media μπορούν να γίνουν χρυσωρυχείο για τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου. Χρησιμοποιήστε τις τρεις εξής στρατηγικές για να ξεκινήσετε:
- Επιλέξτε την πλατφόρμα που χρησιμοποιούν περισσότερο οι πελάτες σας: υπάρχουν πάρα πολλές πλατφόρμες εκεί έξω, αλλά μην τις δοκιμάσετε όλες με τη μία. Αντιθέτως, εστιάστε σε αυτές οι ιδανικοί σας πελάτες είναι πιο ενεργοί.
- Να θυμάστε τον εξής κανόνα: τα social media υπάρχουν για να χτίζετε τις σχέσεις σας με τους πελάτες και όχι για να ποστάρετε συνεχώς διαφημίσεις. Το ένα τρίτο του περιεχομένου σας θα πρέπει αν αφορά εσάς, το ένα τρίτο περιεχόμενο της βιομηχανίας ή του κλάδου σας που θεωρείτε ότι θα ενδιαφέρει τους εν δυνάμει πελάτες σας και το άλλο τρίτο θα πρέπει να αφορά την προσωπική σας αλληλεπίδραση με τους πελάτες και το περαιτέρω χτίσιμο του brand σας.
- Αξιοποιήστε τις διαφημίσεις για να στοχεύσετε στο κοινό που έχει ήδη επισκεφτεί το site σας: το remarketing είναι ένα ιδιαίτερα αποδοτικό εργαλείο για να οδηγήσετε τους εν δυνάμει πελάτες σας και πάλι στο site σας.
Influencer Marketing
Το influencer marketing είναι η στρατηγική κατά την οποία οι εταιρείες συνεργάζονται με ιδιαίτερα γνωστούς δημιουργούς περιεχομένου, οι οποίοι ονομάζονται influencers, έτσι ώστε να προωθήσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους. Η στρατηγική αυτή χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο και είναι μάλλον απίθανο να μην έχετε πετύχει κάποια προώθηση από influencer, εφόσον χρησιμοποιείτε τα social media.
Μπορεί να σας φαίνεται ως κάτι πολύ μακρινό, αλλά το influencer marketing λειτουργεί για όλες τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους. Αν το budget σας είναι περιορισμένο, τότε μπορείτε να συνεργαστείτε με micro-influencers, οι οποίοι ναι μεν έχουν ένα πολύ περιορισμένο κοινό, αλλά που είναι πιο πιστό και αφοσιωμένο σε αυτούς.
Για να ξεκινήσετε την έρευνα σας, μπορείτε να ξεκινήσετε ψάχνοντας το ποια είναι τα πιο δημοφιλή hashtags του κλάδου σας σε πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok. Ακολουθήστε τους χρήστες που ποστάρουν συχνά περιεχόμενο που να αφορά τη βιομηχανία σας και προσεγγίστε τους.
Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στο κατά πόσο το κοινό αυτών των influencers αλληλεπιδρά με το περιεχόμενο που ανεβάζουν, διότι αν εντοπίσετε ότι το engagement είναι χαμηλό, τότε κατά πάσα πιθανότητα οι ακόλουθοί τους να είναι bots.
Επίσης, με μια γρήγορη αναζήτηση στο Google μπορείτε να βρείτε εύκολα πλατφόρμες, οι οποίες επικεντρώνονται στην εύρεση του πιο κατάλληλου influencer για την επιχείρησή σας. Οι συγκεκριμένες πλατφόρμες θα σας προσφέρουν και αναλυτικά στοιχεία σχετικά με το πόσο αποτελεσματικές είναι οι καμπάνιες σας, καθώς και θα λειτουργήσουν ως διαμεσολαβητής για την πληρωμή των συγκεκριμένων influencers.
Influencer Marketing για ηλεκτρονικά καταστήματα
Οι καμπάνιες influencer marketing χτίζουν την εμπιστοσύνη του κόσμου προς το brand σας. Ας δούμε τρεις στρατηγικές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, ώστε να οργανώσετε μια επιτυχημένη διαφημιστική καμπάνια:
- Επενδύστε πρώτα στα δικά σας κανάλια επικοινωνίας προτού απευθυνθείτε σε κάποιον influencer: πριν συνεργαστείτε με κάποιον influencer εστιάστε πρώτα στη δική σας εικόνα στα social media, ώστε να αποκτήσετε μερικούς followers δημοσιεύοντας βάσει ενός χρονοδιαγράμματος.
- Αναζητήστε influencers που ταιριάζουν με τον τόνο και το ύφος του brand σας: θα πρέπει οι influencers που θα επιλέξετε να έχουν αλληλεπίδραση με κοινό που να ταιριάζει με το target audience σας, διασφαλίζοντας έτσι τη μέγιστη αποτελεσματικότητα της καμπάνιας σας.
- Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στα ποσοστά του engagement τους: ο καθένας εκεί έξω μπορεί να αγοράσει followers, οπότε μην θεωρήσετε ότι κάποιος έχει για παράδειγμα ένα εκατομμύριο πραγματικούς followers. Μπορεί οι πλατφόρμες να έχουν κάνει σημαντικά βήματα προς την εξάλειψη αυτού του φαινομένου, ωστόσο θα πρέπει πάντοτε να είστε επιφυλακτικοί. Παρατηρήστε τον αριθμό των followers, καθώς και τον αριθμό των likes και των σχολίων ανά post και έτσι θα είστε σε θέση να κρίνετε το κατά πόσο μπορεί να σας βοηθήσει το συγκεκριμένο άτομο.
Affiliate Marketing
Το affiliate marketing είναι ο τύπος marketing κατά τον οποίο ένα site ή ένας influencer προμοτάρει ένα brand με αντάλλαγμα ένα μικρό ποσοστό επί των πωλήσεων. Είναι πλέον μια πάρα πολύ συνήθης πρακτική, η οποία εφαρμόζεται από bloggers για προϊόντα τεχνολογίας, λογισμικό, online εργαλεία και πολλά άλλα.
Η συγκεκριμένη στρατηγική είναι πολύ αποδοτική, αλλά ταυτόχρονα και οικονομική για τα οικονομικά καταστήματα, διότι πρέπει κανείς να πληρώσει μόνο όταν πραγματοποιεί μια πώληση. Για να ξεκινήσετε κι εσείς, πρέπει να δημιουργήσετε ένα affiliate link, το οποίο θα καταγράφει το πόσες πωλήσεις πραγματοποιήθηκαν από κάθε influencer. Υπάρχουν πολλά plugins για WordPress που μπορούν να το κάνουν αυτό, αλλά και τα οποία σας επιτρέπουν να δημιουργήσετε και προωθητικούς κωδικούς ως εναλλακτικό τρόπο καταγραφής των πωλήσεων. Μπορείτε να βρείτε σχετικά plugins εδώ.
Affiliate Marketing για ηλεκτρονικά καταστήματα
Το affiliate marketing είναι μια πρακτική, η οποία εφαρμόζεται από έναν πολύ μεγάλο αριθμό ηλεκτρονικών καταστημάτων. Μπορείτε να το εφαρμόσετε είτε με έναν από τους τρόπους που αναφέρθηκαν παραπάνω, είτε με το να βγάζετε έναν προωθητικό κωδικό για κάθε πελάτη σας, ώστε αυτός να τον δίνει σε κάθε φίλο ή συγγενή στον οποίο προτείνει το κατάστημά σας. Ας δούμε τρεις συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε μια επιτυχημένη affiliate marketing καμπάνια:
- Ερευνήστε τα ποσοστά που λαμβάνουν οι affiliates στον κλάδο σας: στην περίπτωση που οι απολαβές που προσφέρετε για κάθε πώληση είναι χαμηλές, τότε κανείς δε θα θέλει να συμμετάσχει στο πρόγραμμά σας. Από την άλλη, αν η προμήθειά σας είναι υψηλή, τότε θα χάσετε από το κέρδος σας. Δείτε τι κάνουν και οι υπόλοιποι στον κλάδο σας, υπολογίστε την προμήθεια ανά πώληση και στη συνέχεια αποφασίστε την προμήθεια που εσείς διατίθεστε να προσφέρετε.
- Ορίστε το σύστημα καταγραφής πωλήσεων: για να γνωρίζετε το πόσες πωλήσεις πραγματοποίησε ποιος, θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε κάποιο σύστημα. Τα κουπόνια είναι μια πάρα πολύ καλή λύση, η οποία εφαρμόζεται συχνά και ο κόσμος είναι εξοικειωμένος με αυτά. Υπάρχουν πολλά εργαλεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, κάνοντας μια γρήγορη έρευνα στο Google.
- Δημιουργήστε μια σελίδα στο site σας για affiliates: δημιουργήστε μια landing page, η οποία θα έχει όλες τις πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζει κανείς πριν μπει στο πρόγραμμά σας, συμπεριλαμβανομένου του πως μπορεί να γίνει affiliate, τα ποσοστά προμηθειών, καθώς και ενδεχόμενους κανόνες και περιορισμούς.
Παραδείγματα κάθε τύπου διαφημιστικής καμπάνιας
Χρειάζεστε λίγη έμπνευση προτού ξεκινήσετε κι εσείς τη δική σας καμπάνια; Ας δούμε μερικά παραδείγματα εταιρειών, οι οποίες τα πήγαν πολύ καλά.
Google Shopping Διαφημίσεις
Το Google Shopping Ads χρησιμοποιείται για να στοχεύσει κανείς σε λέξεις υψηλής πρόθεσης. Αν για παράδειγμα κάποιος αναζητήσει τη λέξη “κατσαρόλα”, τότε τα αποτελέσματα που θα του εμφανιστούν θα μοιάζουν με τα παρακάτω:
Οι συγκεκριμένες διαφημίσεις είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές, διότι εμφανίζονται όταν οι χρήστες είναι ήδη έτοιμοι να αγοράσουν και θέλουν να κοιτάξουν τις τιμές, τις εικόνες, τα κορυφαία χαρακτηριστικά και τις κριτικές. Παρόλο που μπορεί κανείς να πληρώσει για να βάλει μια διαφήμιση στο Google Shopping, υπάρχει και ο δωρεάν τρόπος, εφόσον έχει γίνει η κατάλληλη παραμετροποίηση στην ιστοσελίδα.
Διαφημίσεις στα social media
Οι διαφημίσεις στα social media μπορούν να έχουν πάρα πολλές μορφές. Για παράδειγμα, οι διαφημίσεις που βλέπει κανείς στο sidebar του Facebook έχουν την εξής μορφή:
Οι συγκεκριμένες διαφημίσεις έχουν εικόνες και έχουν σύντομο κείμενο, το οποίο τραβάει την προσοχή των χρηστών. Τα ζωηρά χρώματα τις κάνουν να ξεχωρίζουν, ενώ και η τιμή κάνει την κάτω διαφήμιση ακόμα πιο ελκυστική.
Επίσης, η προώθηση των δημοσιεύσεων μιας σελίδας στο Facebook και το Instagram φέρνει κι αυτή πολύ καλά αποτελέσματα για τα eshop και τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου.
Email Marketing σε eshop
Το email marketing δίνει στις επιχειρήσεις τον απόλυτο έλεγχο, κάτι που το καθιστά μία από τις κορυφαίες τακτικές, διότι βοηθά τα eshop να χτίσουν το brand awareness και να αυξήσουν τις πωλήσεις. Το παρακάτω email της Osmo χρησιμοποιεί ζωηρά χρώματα, προσιτή και διασκεδαστική γλώσσα, καθώς και μια ελκυστική προσφορά για όσους δεν έχουν πραγματοποιήσει ακόμα μια αγορά.
Το email marketing θα σας βοηθήσει, επίσης, να λανσάρετε νέα προϊόντα, να εκπαιδεύσετε το κοινό σας, καθώς και να κατακτήσετε περισσότερες πωλήσεις μέσα από τα email υπενθύμισης των εγκαταλελειμμένων καλαθιών.
Content marketing
Το άρθρο στην παρακάτω εικόνα είναι από την Flexjobs, η οποία είναι μια πλατφόρμα που βοηθά τους εργαζόμενους εξ αποστάσεως και τους εργοδότες να συναντηθούν. Αν παρατηρήσετε, θα δείτε ότι το blog δεν προμοτάρει άμεσα την πλατφόρμα. Αντιθέτως, προσφέρει tips και στρατηγικές για τους freelancers, ώστε να βρουν δουλειά ευκολότερα.
Το κοινό θα ξεκινήσει σταδιακά να εμπιστεύεται όλο και περισσότερο ένα brand που προσφέρει απλόχερα πληροφορίες υψηλής αξίας, ενώ παράλληλα θα γίνεται όλο και πιο πιθανό να ελέγξει τις υπηρεσίες που προσφέρει η συγκεκριμένη σελίδα. Ωστόσο, αν ο στόχος σας είναι να δείξετε περισσότερο τα προϊόντα σας, τότε τα άρθρα τα οποία συγκρίνουν παρόμοια προϊόντα τείνουν να έχουν πολύ καλύτερη απόδοση σε αυτήν την περίπτωση.
Affiliate Marketing
Στην παρακάτω εικόνα, βλέπουμε ένα πολύ καλό παράδειγμα affiliate marketing της εταιρείας Good Housekeeping. Μπορεί κατά βάση να νομίζετε ότι πρόκειται για content marketing, όμως δεν είναι. Η συγγραφέας γράφει για θέματα τα οποία είναι πολύ πιθανό ότι θα ενδιαφέρουν τους αναγνώστες, καθώς περιέχουν πληροφορίες σε βάθος, ενώ παράλληλα παρουσιάζονται και κριτικές ειδικών.
Για την ακρίβεια, το συγκεκριμένο άρθρο είναι ένα πάρα πολύ καλό παράδειγμα affiliate marketing, καθώς καθένα από τα 11 προϊόντα που παρουσιάζονται συνοδεύεται και από ένα link, το οποίο οδηγεί στη σελίδα του προϊόντος. Αν κάποιος από τους αναγνώστες πραγματοποιήσει αγορά πατώντας στο συγκεκριμένο link, τότε η Good Housekeeping λαμβάνει μια προμήθεια από την πώληση. Πρόκειται για μια πολύ καλή τακτική, την οποία μπορείτε κι εσείς να εφαρμόσετε στο site σας.
Συχνές ερωτήσεις σχετικά με το e-commerce marketing
Τι διαφορά έχει το e-commerce marketing με το digital marketing;
Το digital marketing αφορά σε οποιαδήποτε μορφή marketing λαμβάνει χώρα σε ηλεκτρονικό μέσο και στο διαδίκτυο. Το e-commerce marketing σχετίζεται με οποιαδήποτε μορφή marketing χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για να πουλήσουν προϊόντα και υπηρεσίες online. Το e-commerce marketing μπορεί να περιλαμβάνει τόσο τεχνικές marketing μέσω διαδικτύου, όσο και πιο παραδοσιακές μεθόδους όπως φυλλάδια, διαφημίσεις στην τηλεόραση, banners και άλλα.
Ποιο είναι το καλύτερο marketing για eshop;
Το καλύτερο είδος marketing για επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου τείνει να είναι τα social media, καθώς και το email marketing. Ωστόσο, το καλύτερο marketing για τη δική σας επιχείρηση είναι αυτό που σας φέρνει τις περισσότερες πωλήσεις. Οπότε ίσως πρέπει να πειραματιστείτε στην αρχή για να βρείτε το τι είναι αυτό που λειτουργεί καλύτερα για εσάς.
Ένα παράδειγμα του e-commerce marketing
Ένα παράδειγμα είναι ένα post στα social media, το οποίο αφορά ένα προϊόν ή θα μπορούσε να είναι κάποια καμπάνια email ή ακόμα και κάποια διαφήμιση επί πληρωμή σε μια μηχανή αναζήτησης ή οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα.
Ποιος είναι ο ρόλος του digital marketing στο ηλεκτρονικό εμπόριο;
Ο ρόλος του digital marketing στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι το να χτίσει το brand awareness και να φέρει περισσότερες πωλήσεις. Ο στόχος του digital marketing μπορεί να διαφέρει από επιχείρηση σε επιχείρηση ή ακόμα και από καμπάνια σε καμπάνια. Για παράδειγμα, μπορεί να χρησιμοποιήσετε διαφημίσεις για να αυξήσετε τις πωλήσεις σας, αλλά και τα social media για να αυξήσετε το brand awareness.
Συμπέρασμα
Η δημιουργία και η συντήρηση ενός επιτυχημένου eshop δεν είναι εύκολη υπόθεση, όμως αν ακολουθήσετε τις παραπάνω στρατηγικές, τότε θα είστε σε θέση να προσεγγίσετε ένα ακόμα πιο ευρύ κοινό και να αυξήσετε τις πωλήσεις σας. Παρόλο που κάθε επιχείρηση είναι διαφορετική, προτείνουμε να ξεκινήσετε με τα social media και το email marketing. Οι 2 αυτές στρατηγικές είναι πιο εύκολο να τις εφαρμόσετε στην αρχή, αλλά και μπορούν να σας αποδώσουν καταπληκτικά αποτελέσματα. Όταν ξεκινήσετε να λαμβάνετε περισσότερο traffic, τότε θα είστε σε θέση να διαλέξετε και να εφαρμόσετε ακόμα περισσότερες στρατηγικές για την περαιτέρω ανάπτυξη της δικής σας επιχείρησης.