Προσπαθείτε να αποφασίσετε ανάμεσα στα Reels του Instagram και τα βίντεο του TikTok;
Δεν είστε οι μόνοι. Όλες οι επιχειρήσεις πλέον δημοσιεύουν short form κάθετο βίντεο. Τροφή για σκέψη: ένα καταιγιστικό ποσοστό της τάξης του 89% των διαφημιστών επένδυσε στο κάθετο βίντεο το 2022. Και αυτό γιατί το κάθετο βίντεο είναι ένας καταπληκτικός τρόπος να ενισχυθεί το brand awareness και να εκπαιδευτούν οι καταναλωτές, χωρίς να υπάρξει απώλεια της προσοχής.
Όμως το περιεχόμενο που δημοσιεύεται στο TikTok και τα Reels χαρακτηρίζεται από εξαιρετική ποικιλία! Και αν δεν το καταλαβαίνετε μην ανησυχείτε – για αυτό είμαστε εμείς! Σε αυτόν τον οδηγό πρόκειται να αναλύσουμε τις 2 κυρίαρχες πλατφόρμες, αν δούμε τις ομοιότητες και τις διαφορές τους, καθώς και κάποιες καλές πρακτικές.
Τι είναι τέλος πάντων το TikTok;
Με πάνω από 1 δισεκατομμύριο ενεργούς μηνιαίους χρήστες, το TikTok αποτελεί πλέον την καρδιά του κάθετου short form βίντεο. Και ποιο είναι το κύριο χαρακτηριστικό του; Τα κάθετα βίντεο που μπορείτε να μοιραστείτε με τους φίλους σας.
Η πλατφόρμα έχει γίνει πλέον πασίγνωστη για το περιεχόμενό της και για το ότι είναι για όλες τις ηλικίες. Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες πλατφόρμες που τα βίντεο είναι εξαιρετικά προσεγμένα, στο TikTok ισχύει το αντίθετο, ενώ παράλληλα το οργανικό περιεχόμενο τείνει να τα πάει πάρα πολύ καλά σε θέμα επιδόσεων. Στο TikTok τα βίντεο είναι πιο αυθόρμητα.
Μερικοί τύποι βίντεο στο TikTok που τα πάνε πάρα πολύ καλά:
- Hashtag challenges
- Memes
- Παρουσιάσεις, κριτικές και προτάσεις προϊόντων
- How-to και tutorials
- Επεξηγηματικά βίντεο
Παρόλο που το TikTok δε φημίζεται και πολύ για τον επαγγελματικό του χαρακτήρα, όμως έχει συγκεντρώσει τα βλέμματα όλων των επιχειρήσεων. Τα post που αφορούν προϊόντα κυριολεκτικά κυριαρχούν στην πλατφόρμα.
Αυτό φυσικά σημαίνει μεγάλη ευκαιρία για τις επιχειρήσεις και τους διαφημιστές. Για την ακρίβεια, το 84% των διαφημιστών αυξάνουν το budget που επενδύουν στο TikTok.
Όλοι οι παραπάνω τύποι βίντεο είναι ιδανικοί για επιχειρήσεις. Το TikTok δίνει ιδιαίτερη σημασία στην κοινότητα και την κοινοποίηση των βίντεο, με σκοπό οι επιχειρήσεις να συνδεθούν πολύ ευκολότερα με τους πελάτες, ενώ ταυτόχρονα τους δείχνουν τα προϊόντα.
Για παράδειγμα, η Yours Skincare έχει πολύ καλή οργανική παρουσία στο TikTok, η οποία στρέφεται γύρω από tips για την περιποίηση της επιδερμίδας, παρουσιάσεις προϊόντων και βίντεο στα οποία εξηγεί τα προϊόντα περιποίησης και τα συστατικά τους.
Τα βίντεο χαρακτηρίζονται από γρήγορες εναλλαγές εικόνων, voice-overs και μουσική, ενώ έχουν ψυχαγωγικό χαρακτήρα με εκπαιδευτικό ενδιαφέρον. Αυτό όχι μόνο βοηθά τις επιχειρήσεις να αναδειχθούν, αλλά ενισχύει και την ταυτότητα του brand τους.
Τι είναι τα Instagram Reels;
Ξεκίνησαν το 2020 και είναι η απάντηση του Instagram στο TikTok. Από αυτό προέρχεται και ο τίτλος του άρθρου. Τα Reels έχουν πάρα πολλά κοινά χαρακτηριστικά με το TikTok, κάτι που τα καθιστά μια εναλλακτική του TikTok.
Πρόσφατα, το Instagram ανέφερε πως τα Reels είναι μέσα στα δημοφιλέστερα χαρακτηριστικά της πλατφόρμας. Μαζί με τα Story, τα Carousel και τα βίντεο, τα Reels έρχονται να συμπληρώσουν τις δυνατότητες που παρέχει το Instagram στις επιχειρήσεις να επικοινωνήσουν τα μηνύματά τους με οπτικοακουστικό περιεχόμενο.
Ενώ το TikTok βασίζεται πάρα πολύ στα trends, τα βίντεο στα Reels τείνουν να έχουν πιο “παραδοσιακό” περιεχόμενο, το οποίο έχει δημιουργηθεί έτσι ώστε να ταιριάζει στο κάθετο format.
Στις αρχές των Reels, αυτό που έκαναν πολλές επιχειρήσεις ήταν να δημοσιεύουν στα Reels το περιεχόμενο που ανέβαζαν στο TikTok. Αυτό βέβαια άλλαξε πολύ γρήγορα όταν το Instagram ανακοίνωσε ότι ο αλγόριθμος θα βάζει σε δεύτερη μοίρα τα βίντεο που περιέχουν το λογότυπο του TikTok. Αυτό οδήγησε όχι μόνο στη μείωση κοινοποίησης διπλότυπου περιεχομένου, αλλά ενθάρρυνε τις επιχειρήσεις να γίνουν πιο δημιουργικές, ώστε να δημιουργήσουν ξεχωριστό περιεχόμενο για τα Reels.
Γενικότερα, τα Reels χρησιμοποιούνται από τις επιχειρήσεις ώστε:
- Να αναδείξουν τα προϊόντα τους
- Να προωθήσουν συνεργασίες επιχειρήσεων και influencers
- Να δημιουργήσουν αγωνία και hype για επερχόμενες ανακοινώσεις (για νέα προϊόντα και άλλα)
Για παράδειγμα, δείτε τα Reels της σελίδας Stitch Fix. Παρατηρήστε τις διαφορές μεταξύ του οργανικού περιεχομένου των κλασικών βίντεο και αυτών που χρησιμοποιούν όμορφα γράμματα και άλλα εφέ.
Τα βίντεο δεν διαφέρουν και πολύ από αυτά που θα δείτε στο TikTok από άποψη αισθητικής και μουσικής, αλλά κανείς δε μπορεί να αρνηθεί ότι είναι περισσότερο προσεγμένα.
Μπορείτε να έχετε στο νου σας τα Reels ως επέκταση της ήδη υπάρχουσας παρουσίας σας στο Instagram, ώστε το brand σας να γίνει ακόμα πιο ανακαλύψιμο μέσα από το feed, την αναζήτηση και την ξεχωριστή πλέον καρτέλα, στην οποία το feed είναι μόνο Reels, που έχει επιλέξει το Instagram.
Αυτή είναι και η κύρια διαφορά του με το TikTok: η ανακάλυψη νέων βίντεο στο Instagram μπορεί να γίνει από την αρχική σελίδα, ενώ το TikTok έχει το For You (Για εσάς).
Reels VS TikTok: Οι ομοιότητες
Κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι οι δύο πλατφόρμες έχουν πολλές ομοιότητες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα Reels δημιουργήθηκαν μετά την εκρηκτική δημοσιότητα του TikTok.
Και φυσικά πρόκειται να δείτε το ίδιο περιεχόμενο λογαριασμών και στις 2 πλατφόρμες, έχοντας μικρές διαφορές, οι οποίες θα βρίσκοντας στο δημιουργικό μέρος, στους υπότιτλους και στα hashtag. Δείτε για παράδειγμα την Arctic Fox Hair Color:
Πέραν από τα παραπάνω, μερικά παραπάνω κοινά σημεία των 2 πλατφορμών είναι τα εξής:
- Και οι 2 πλατφορμες στρέφονται γύρω από το κάθετο short form βίντεο. Και οι 2 πλατφόρμες είναι κατάλληλες για διασκέδαση. Για την ακρίβεια, δεν υπάρχει καλύτερος μέρος για να αναδείξουν την δημιουργικότητά τους οι επιχειρήσεις. Σίγουρα οι παρουσιάσεις προϊόντων και οι προτάσεις είναι ιδανικές για τις πλατφόρμες, αλλά θα πρέπει πάντα οι δημοσιεύσεις να έχουν διασκεδαστικό χαρακτήρα.
- Πρόσβαση σε μεγάλη συλλογή ήχων. Και οι 2 πλατφόρμες προσφέρουν στους χρήστες τη δυνατότητα να προσθέσουν στα βίντεό τους ήχο και μουσική. Από αστείους ήχους και memes, μέχρι το τι θα ακούσει κανείς στο ράδιο, όλα είναι διαθέσιμα και ενθαρρύνουν τους χρήστες να κάνουν τα βίντεό τους ακόμα πιο εντυπωσιακά.
- Φίλτρα και οπτικά εφέ. Η αισθητική παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στο πόσο καλά θα τα πάει κανείς στα social media. Τα προσφερόμενα εφέ κάνουν τα βίντεο να ξεχωρίζουν και δίνουν τη δυνατότητα στους δημιουργούς να αφήσουν το δικό τους μοναδικό αποτύπωμα.
- Διαφημίσεις. Κάτι πολύ αναμενόμενο θα έλεγε κανείς, εφόσον τα κάθετα βίντεο γίνονται πλέον πολύ δημοφιλή στον τομέα των διαφημίσεων. Παρόλο που οι διαφημίσεις στο TikTok είναι σχετικά καινούργιες, μετατρέπονται στην βασική επιλογή για καμπάνιες που σχετίζονται με influencers.
- Ευκαιρίες αλληλεπίδρασης. Μέσα από το Collab των Reels και το Duet του TikTok οι χρήστες μπορούν να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν καταπληκτικό περιεχόμενο μέσω της συνεργασίας.
Reels VS TikTok: Οι διαφορές
Δεν μπορούμε να το τονίσουμε αρκετά, οπότε θα το ξαναπούμε: τα Reels και το TikTok δεν είναι το ίδιο πράγμα. Μερικές από τις βασικότερες διαφορές που θα πρέπει να γνωρίζετε είναι οι εξής:
- Διάρκεια του βίντεο. Τόσο το TikTok όσο και τα Reels έχουν επεκτείνει τη μέγιστη διάρκεια βίντεο από τότε που ξεκίνησαν. Το TikTok ξεκίνησε με βίντεο διάρκειας 15, 30 και 60 δευτερολέπτων, αλλά πλέον επιτρέπει και βίντεο μεγαλύτερης διάρκειας. Το Instagram προς το παρόν επιτρέπει μόνο 15, 30 και 60 δευτερόλεπτα.
- Μουσική και επιλογές ήχου. Το TikTok παρέχει ευρύτερη γκάμα ήχων και μουσικής, ενώ οι business λογαριασμοί του Instagram δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιήσουν copyrighted μουσική. Επιπλέον, το Instagram πρόκειται και αυτό σύντομα να παρέχει text-to-speech και φωνητικά εφέ.
- Κοινό. Παρόλο που και οι 2 πλατφόρμες είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στο νεανικό κοινό, τα δημογραφικά δείχνουν έντονα το πόσο διαδεδομένο είναι το TikTok στους εφήβους και την Gen Z.
- Διαθεσιμότητα. Το Instagram και τα Reels είναι διαθέσιμα σε 50 χώρες. Από την άλλη πλευρά, το TikTok έχει απαγορευθεί σε κάποιες χωρίς λόγω νομολογίας, ενώ παράλληλα έχει πέσει υπό το φακό της ενδελεχούς εξέτασης πολλαπλές φορές για λόγους προστασίας της ιδιωτικότητας.
- Analytics. Τα analytics του TikTok καταγράφουν τόσο την γενική απόδοση του προφίλ, όσο και των μεμονωμένων βίντεο. Δείχνει το συνολικό χρόνο προβολής, το μέσο χρόνο προβολής και την τοποθεσία των χρηστών. Το Instagram παρέχει παρόμοια χαρακτηριστικά, ενώ λάνσαρε και analytics που αφορούν συγκεκριμένα τα Reels. Καλύπτει μετρικές όπως προβολές, αλληλεπιδράσεις, reach, likes, σχόλια και αποθηκεύσεις.
- Διαφημιστικές ευκαιρίες. Και οι δύο πλατφόρμες ανακοινώνουν τακτικά νέες διαφημιστικές ευκαιρίες. Όπως και να ‘χει το TikTok επικεντρώνεται περισσότερο σε διαφημίσεις ιδανικές για creators, ενώ οι καμπάνιες του Instagram έχουν υιοθετούν μια πιο παραδοσιακή προσέγγιση, με σκοπό τις αγορές.
Τελικά τι να διαλέξω;
Και το TikTok και τα Reels γνωρίζουν ιδιαίτερη άνθιση, κάτι που δείχνει πως τα κάθετα βίντεο ήρθαν για να μείνουν. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και ιδιαίτερα σε κλάδους όπως η μόδα και η ομορφιά. Είτε διαλέξετε μια από τις 2 πλατφόρμες, είτε και τις 2, θα πρέπει να σκεφτείτε το πως να συνδυάσετε τις διαθέσιμες επιλογές με τους στόχους της επιχείρησής σας. Η επιλογή είναι δύσκολη, οπότε γιατί να μην επιλέξετε και τις 2 πλατφόρμες;