Τι είναι Branding; [Αναλυτικός οδηγός]

Screenshot 2022 11 21 172022

Η Coca cola είναι κάτι περισσότερο από ένα απλό αναψυκτικό. Τα Starbucks είναι κάτι παραπάνω από απλός καφές. Τα Ray-Ban δεν είναι απλά γυαλιά ηλίου.

Η αλληλεπίδραση με αυτά τα προϊόντα προσφέρουν μια εμπειρία και εμείς ως καταναλωτές αγοράζουμε έχοντας κατά νου τις εμπειρίες. Βεβαίως, οι εταιρείες που φτιάχνουν και προωθούν αυτά τα προϊόντα γνωρίζουν πολύ καλά την εμπειρία που θέλουν να έχετε, καθώς σκέφτεστε να τα αγοράσετε. Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος για τον οποίο επενδύουν στα brands τους.

Από τη γλώσσα που χρησιμοποιούν στην περιγραφή μιας φωτογραφίας στο Instagram μέχρι την χρωματική παλέτα που χρησιμοποιούν σε κάποιο billboard και το υλικό που χρησιμοποιούν στη συσκευασία, οι εταιρείας δημιουργούν ισχυρά brands των οποίων η ταυτότητα πρέπει να προβάλλεται παντού. Γνωρίζουν ότι το όνομα που υπάρχει στην ετικέτα επεκτείνεται σε πολλούς άλλους τομείς και έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει τις καταναλωτικές μας αποφάσεις.

Και ποιος δεν το θέλει αυτό; Αυτός είναι και ο λόγος που δημοσιεύουμε αυτόν εδώ τον οδηγό, ώστε να μπορέσουμε να σας βοηθήσουμε να δημιουργήσετε και να διαχειριστείτε ένα ισχυρό brand, το οποίο θα ανεβάσει την επιχείρησή σας σε άλλο επίπεδο, ενώ οι άνθρωποι θα το θυμούνται και θα το προτιμούν έναντι άλλων.

Τι είναι branding;

Ένα brand αποτελείται από ένα χαρακτηριστικό ή ένα σύνολο χαρακτηριστικών που διαφοροποιούν μια επιχείρηση από μια άλλη. Ένα brand τυπικά αποτελείται από ένα όνομα, ένα σλόγκαν, ένα λογότυπο ή σύμβολο, το design και πολλά ακόμα. Επίσης, το branding αναφέρεται στη συνολική εμπειρία που έχει κάποιος που αλληλεπιδρά με μια επιχείρηση ως πελάτης ή στα social media ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο.

Το branding είναι η διαδικασία έρευνας, ανάπτυξης και εφαρμογής ορισμένων χαρακτηριστικών σε μια εταιρεία, ώστε οι καταναλωτές να συνδέσουν το brand με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της.

Για παράδειγμα, το brand της Coca cola έχει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα λογότυπα και χρώματα στον κόσμο. Το κλασικό της λογότυπο με το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα και τα καλλιγραφικά της γράμματα μα συντροφεύουν για πάνω από έναν αιώνα.

Screenshot 2022 11 21 172347

Το brand της Coca cola είναι ένα ισχυρό παράδειγμα της δύναμης που έχει ένα brand, καθώς και της επιτυχίας του στους καταναλωτές.

Δηλαδή, το branding είναι μια διαρκής διαδικασία, η οποία απαιτεί το να γνωρίσει κανείς πολύ καλά τους πελάτες του και να κοιτάξει μέσα στην καρδιά τους. Αυτό το γεγονός είναι πολύ σημαντικό για λόγους που θα εξηγήσουμε παρακάτω.

Η σημασία του branding

Το brand είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που έχει στην κατοχή του η εταιρεία σας. Δίνει στην επιχείρησή σας μια ταυτότητα και κάνει την επιχείρησή σας αξιομνημόνευτη, ενθαρρύνει τους καταναλωτές να αγοράσουν από εσάς, βοηθά στο marketing και τη διαφήμιση και φέρνει υπερηφάνεια στους πελάτες σας.

Το branding μπορεί να αποτελέσει τον παράγοντα λήψης αποφάσεων των πελατών, όταν αυτοί πραγματοποιούν τις αγορές τους. Για την ακρίβεια, το Capgemini σε έρευνά του κατέληξε στο ότι οι καταναλωτές που νιώθουν ότι έχουν μια συναισθηματική σύνδεση με ένα brand ξοδεύουν τα διπλάσια χρήματα από αυτούς που δεν νιώθουν τέτοια σύνδεση.

Το branding δίνει στις επιχειρήσεις ταυτότητα. Δίνει στους καταναλωτές κάτι με το οποίο μπορούν να δεθούν και να αποκτήσουν σύνδεση. Το branding κάνει τις επιχειρήσεις αξιομνημόνευτες. Είναι το πρόσωπο μιας εταιρείας και βοηθά τους καταναλωτές να την ξεχωρίζουν σε κάθε μέσο επικοινωνίας (κάτι που θα αναλύσουμε παρακάτω).

Το branding υποστηρίζει το marketing και τις διαφημίσεις. Βοηθά τα προϊόντα σας προσδίδοντάς τους αυτήν την έξτρα αναγνώριση και το κύρος που χρειάζονται.

Βοηθά τους υπαλλήλους σας να νιώθουν υπερήφανοι. Όταν μια εταιρεία κάνει branding όχι μόνο αποκτά μια ταυτότητα, αλλά δημιουργεί παράλληλα ένα ευυπόληπτο εργασιακό περιβάλλον. Το ισχυρό branding ελκύει ισχυρούς εργαζομένους.

Ορολογία που πρέπει να γνωρίζετε

Ας δούμε μερικά πράγματα για το branding, τα οποία και θα πρέπει να γνωρίζετε. Γνωρίζοντας την κατάλληλη ορολογία, θα είστε σε θέση να αντιληφθείτε τη σημασία και την αξία του branding στην επιχείρησή σας.

Brand awareness

Το brand awareness αφορά στο πόσο οικεία νιώθει το κοινό και οι πελάτες σας με το brand της εταιρείας σας. Το υψηλό brand awareness οδηγεί πολλά brands το να χαρακτηρίζονται ως “δημοφιλή” και “στις τάσεις”. Το brand awareness είναι σημαντικό διότι οι καταναλωτές δεν θα αγοράσουν από εσάς αν δε γνωρίζουν το brand σας. Το ισχυρό branding κάνει την επιχείρησή σας ευρέως διαδεδομένη.

Brand Extension

Το brand extension αναφέρεται στις περιπτώσεις στις οποίες οι εταιρείας επεκτείνουν το brand τους για να αναπτύξουν νέα προϊόντα, ώστε να επεκταθούν σε νέους επιχειρηματικούς κλάδους και αγορές. Για παράδειγμα, η Honda μπήκε και στην αγορά των χλοοκοπτικών μηχανημάτων. Η επέκταση ενός brand επιτρέπει στις εταιρείας να ανεβάσουν το brand awareness, καθώς και να δημιουργήσουν επιπλέον ροές εισοδήματος. Το ισχυρό branding φέρνει περισσότερα χρήματα σε μια επιχείρηση.

Brand Identity

Το brand identity είναι η προσωπικότητα της επιχείρησής σας και η υπόσχεση που δίνετε στους πελάτες σας. Είναι αυτό που θέλετε να έχουν συγκρατήσει οι πελάτες σας μετά από μια επαφή με την επιχείρησή και το brand σας. Το brand identity, δηλαδή η ταυτότητα του brand σας, τυπικά αποτελείται από τις αξίες, το πως επικοινωνείτε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας και το τι θέλετε να νιώθουν οι άνθρωποι καθώς αλληλεπιδρούν με το brand σας. Το ισχυρό branding δημιουργεί κάτι παραπάνω από καλό όνομα στην επιχείρησή σας.

Brand Management

Το brand management είναι η διαδικασία δημιουργίας και συντήρησης ενός brand. Περιλαμβάνει τη διαχείριση των υλικών στοιχείων του brand σας, όπως τις συσκευασίες και τις χρωματικές παλέτες, καθώς και των άυλων στοιχείων, για παράδειγμα το πως γίνεται το brand σας αντιληπτό από το κοινό και την πελατειακή σας βάση. Το brand σας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένας ζωντανός οργανισμός και θα πρέπει να αντιμετωπίζεται έτσι. Το ισχυρό branding απαιτεί και τακτική και συνεπή συντήρηση.

Brand Recognition

Το brand recognition είναι το πόσο ένας πελάτης (και ιδανικά το target audience σας) είναι σε θέση να αναγνωρίσει το brand σας χωρίς να δει την επωνυμία της επιχείρησής σας – και αυτό μπορεί να γίνει μέσα από το λογότυπο, το σλόγκαν, τις συσκευασίες και τις διαφημίσεις. Το brand recognition (αναγνώριση του brand) πάει χέρι χέρι με το brand recall (ανάκληση του brand), το οποίο είναι η ικανότητα ανάκλησης ενός brand χωρίς τη συμβολή οπτικοακουστικών βοηθημάτων. Το ισχυρό branding θα κάνει τους καταναλωτές να έχουν συνεχώς το brand σας κατά νου.

Brand Trust

Το brand trust αναφέρεται στο κατά πόσο οι πελάτες σας εμπιστεύονται το brand σας. Φέρνετε τα αποτελέσματα που υπόσχεστε; Οι πωλητές και η εξυπηρέτηση πελατών σας ξεπερνούν τις προσδοκίες των πελατών σας; Αυτά είναι πράγματα που καλλιεργούν την εμπιστοσύνη στους πελάτες σας, σε έναν κόσμο που μόλις το 25% των καταναλωτών δείχνουν εμπιστοσύνη απέναντι στις μεγάλες επιχειρήσεις. Το ισχυρό branding καλλιεργεί την εμπιστοσύνη που σας δείχνουν οι πελάτες σας.

Brand Valuation

Το brand valuation έχει να κάνει με την εμπορική αποτίμηση του brand σας, η οποία προέρχεται από την αντίληψη, την αναγνώριση και την εμπιστοσύνη που δείχνουν στο brand σας οι καταναλωτές. Ένα ισχυρό brand θα καταστήσει την επιχείρησή σας διαμάντι ανάμεσα στους κύκλους των επενδυτών και των εν δυνάμει αγοραστών. Το ισχυρό branding αυξάνει δραματικά την αξία μιας επιχείρησης.

Πως να δημιουργήσετε ένα brand

  1. Καθορίστε το target audience σας
  2. Δημιουργήστε τη δήλωση της αποστολής σας
  3. Καθορίστε τους στόχους, τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα
  4. Δημιουργήστε οπτικό περιεχόμενο
  5. Βρείτε τη φωνή του brand σας
  6. Επικοινωνήστε το brand σας

Σε αυτό το κομμάτι του άρθρου θα δούμε το πως μπορείτε να δημιουργήσετε ένα νέο brand ή να προχωρήσετε στην αναπροσαρμογή του ήδη υπάρχοντος brand σας, κάτι που ονομάζεται rebranding.

Υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα, τα οποία πρέπει κανείς να λάβει υπόψη καθώς δημιουργεί ένα brand και ακόμα περισσότερα αν θέλει να το κάνει το πιο ισχυρό brand της αγοράς. Οπότε θα ήταν καλύτερα να πιάσετε χαρτί και μολύβι, ώστε να σημειώνετε τις ιδέες που θα σας έρθουν καθώς διαβάζετε αυτήν την ενότητα του άρθρου. Θα πρέπει να κατανοήσετε ότι το branding είναι μια συνεχόμενη διαδικασία, οπότε είναι πάρα πολύ πιθανό ότι θα πρέπει να επαναλάβετε κάποια πράγματα που έχετε ήδη κάνει, καθώς φτιάχνετε το brand σας από την αρχή.

1. Καθορίστε το target audience σας

Το branding αναπόφευκτα οδηγεί στην αύξηση του awareness, της αναγνώρισης, της εμπιστοσύνης και του κέρδους. Το έχουμε ήδη πει αυτό, αλλά θα ήταν καλύτερο να κατανοήσουμε το λόγο για τον οποίο συμβαίνει αυτό και η αιτία είναι πάρα πολύ απλή: οι καταναλωτές. Και δεν εννοούμε απλά οποιουσδήποτε καταναλωτές, αλλά το target audience σας.

Αν το brand σας δε συντονίζεται με αυτά που ζητά το κοινό σας, τότε δε θα υπάρξει η αύξηση των παραγόντων που αναφέρθηκαν παραπάνω. Και εδώ μπαίνει στο παιχνίδι το target market research, δηλαδή η έρευνα σχετικά με το target market.

Προτού ξεκινήσετε να γράφετε, θα πρέπει να κατανοήσετε το σε ποιον πραγματικά απευθύνεται το brand σας. Ποιον εξυπηρετεί το προϊόν ή η υπηρεσία σας; Ποιος είναι ο ιδανικός σας πελάτης; Για ποιο λόγο δημιουργήσατε εξ αρχής την επιχείρησή σας;

Αυτά που γνωρίζετε για το target market και τα buyer personas θα καθορίσουν και τις μελλοντικές σας αποφάσεις σχετικά με το brand σας, οπότε βάλτε το να γνωρίσετε τον ιδανικό σας πελάτη υψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων σας.

2. Δημιουργήστε τη δήλωση της αποστολής σας

Ας γυρίσουμε στην ερώτηση του προηγούμενου βήματος: ποια ήταν η αιτία δημιουργία της επιχείρησής σας; Η απάντηση σε αυτήν την ερώτηση θα σας βοηθήσει να δημιουργήσετε τη δήλωση της αποστολής σας, η οποία προβάλλει το σκοπό της επιχείρησής σας, καθώς και το πάθος που έχετε.

Πριν ξεκινήσετε να δημιουργείτε ένα brand που θα το γνωρίζουν και θα το θυμούνται όλοι, θα πρέπει να είστε σε θέση να επικοινωνήσετε το σκοπό, τον οποίο και εξυπηρετεί η επιχείρησή σας. Στη συνέχεια, θα πρέπει κάθε στοιχείο του brand σας (π.χ. λογότυπο, σλόγκαν κλπ.) να αντικατοπτρίζουν το σκοπό της αποστολής σας, καθώς και το όραμα που έχετε.

Η δημιουργία της δήλωσης της αποστολής σας θεωρείται ο θεμέλιος λίθος της εταιρείας σας και είναι κάτι που δείχνει το λόγο ύπαρξης της εταιρείας σας, αλλά και δίνει έναν παραπάνω λόγο στους καταναλωτές να δώσουν την προσοχή τους στην εταιρεία σας.

3. Καθορίστε τους στόχους, τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα

Είναι πολύ πιθανό ότι θα υπάρχουν πάρα πολλές επιχειρήσεις στον κλάδο σας. Είναι πολύ εύκολο να εστιάσετε στον ανταγωνισμό (και σίγουρα πρέπει να γίνει ανάλυση ανταγωνισμού), αλλά για την ώρα ας επικεντρωθούμε σε εσάς. Τι είναι αυτό που έχει η επιχείρησή σας και που κανείς άλλος δεν μπορεί να αντιγράψει; Το brand σας.

Για αυτό θα πρέπει να εξασφαλίσετε με κάποιο τρόπο ότι το brand σας έχει φτιαχτεί και έχει εμπνευστεί από στοιχεία, τα οποία είναι απολύτως δικά σας: τις αξίες, τα πλεονεκτήματα και τις ποιότητες που κάνουν την εταιρεία σας μοναδική.

Πάρτε λίγο χρόνο και καταγράψτε το τι είναι αυτό που κάνει την επιχείρησή σας να ξεχωρίζει από τους άλλους. Δεν αναφερόμαστε σε χαρακτηριστικά των προϊόντων σας (π.χ, εμφάνιση, εξαρτήματα και δυνατότητες), αλλά εννοούμε το πως τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες σας βελτιώνουν τις ζωές των ανθρώπων και το πως συμβάλλουν στην επιτυχία σας.

Πραγματικό παράδειγμα: Alani Nutrition

Ίσως έχετε ακούσει για την Alani Nu. Είναι μια φαρμακευτική εταιρεία, η οποία βρίσκεται στο Kentucky. Στο site της υπάρχουν ξεκάθαρα γραμμένες οι μοναδικές αξίες και τα πλεονεκτήματα που δίνει η συγκεκριμένη εταιρεία ως μέρος του συνολικού της brand. Η εταιρεία δίνει έμφαση σε αυτά, κάτι που κάνει τους πελάτες της να την εμπιστεύονται ευκολότερα και να την επιλέγουν έναντι του ανταγωνισμού.

Screenshot 2022 11 21 172834

4. Δημιουργήστε οπτικό περιεχόμενο

Σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να κατανοείτε το ποιο είναι το target audience σας, να έχετε δηλώσει την αποστολή σας, καθώς να έχετε καθορίσει τις μοναδικές ποιότητες που κάνουν την εταιρεία σας να ξεχωρίζει από τις άλλες.

Αν μπορείτε να πείτε με αυτοπεποίθηση ότι όντως έχετε κάνει τα παραπάνω σωστά, τότε είναι καιρός να προχωρήσετε σε πιο συναρπαστικά κομμάτια του branding – το οπτικό περιεχόμενο. Αναφερόμαστε στο λογότυπο, τη χρωματική παλέτα, την τυπογραφία (τις γραμματοσειρές), την εικονογραφία και άλλα οπτικά στοιχεία.

Καθώς δημιουργείτε αυτά τα στοιχεία, θα πρέπει να δημιουργήσετε και ένα σετ από brand guidelines (οδηγός του στυλ του brand), ώστε όλο το μελλοντικό σας περιεχόμενο να είναι συναφές. Αυτό σημαίνει ότι όποιος και να αναλάβει να δημιουργήσει για εσάς περιεχόμενο, θα είναι σε θέση να το κάνει με το σωστό τρόπο, ώστε η εικόνα του brand να είναι συνεπής σε κάθε πτυχή της επιχείρησής σας.

5. Βρείτε τη φωνή του brand σας

Στη συνέχεια, θα πρέπει να αναλογιστείτε το πως πρέπει να είναι ο τρόπος ομιλίας του brand σας. Πως θα θέλατε να εκφράζεται το brand σας σε μια συζήτηση ή άμα κάνατε chat;

Το πως επικοινωνείτε με το target market σας είναι επίσης μέρος του branding. Πρέπει να βρείτε τη φωνή του brand, η οποία θα εναρμονίζεται με το κοινό σας, ειδάλλως κανείς δεν πρόκειται να σας δώσει σημασία. Αν δεν έχετε καθορίσει σωστά το target market σας, τότε θα πρέπει να επιστρέψετε και πάλι στο βήμα 1.

Βεβαιωθείτε ότι το ύφος και ο τρόπος γραφής είναι συνεπής και όμοιος σε όλες τις πτυχές του branding, είτε πρόκειται για τις διαφημιστικές σας καμπάνιες, είτε για τις δημοσιεύσεις στα social media, είτε για τα άρθρα του blog σας. Δώστε την ευκαιρία στο κοινό σας να γνωρίσει το brand σας και να είναι σε θέση να αναγνωρίσει τη “φωνή” του. Ιδανικά θα πρέπει να υιοθετήσετε διασκεδαστικό και αστείο ύφος, ώστε οι πελάτες σας να ανατρέχουν από μόνοι τους στα προφίλ σας στα social media.

Πραγματικό παράδειγμα: MailChimp

Το MailChimp είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός brand, το οποίο έχει υιοθετήσει σαφή και συνεπή τόνο. Από τα κείμενα που έχει στην ιστοσελίδα του, μέχρι τα email που στέλνει στους πελάτες του, το MailChimp έχει εγκαθιδρύσει τη φωνή του brand του και έχει αποκτήσει μια προσωπικότητα που είναι διασκεδαστική, ευπαρουσίαστη και οικεία προς όλους. Μπορεί να είναι δύσκολο να εξηγήσει κανείς το A/B Testing με τεχνικούς όρους, αλλά το MailChimp το καταφέρνει πολύ καλά με το ύφος που έχει υιοθετήσει.

Screenshot 2022 11 21 173010

6. Επικοινωνήστε το brand σας

Το brand σας θα πετύχει μόνο αν δουλέψετε για αυτό. Εφόσον έχετε τελειώσει με το design και τη δημιουργία του νέου σας brand, θα πρέπει να το ενσωματώσετε σε κάθε πτυχή της επιχείρησής σας. Θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη σημασία στο να βεβαιωθείτε ότι το brand σας υπάρχει σε κάθε σημείο, στο οποίο οι πελάτες, εν δυνάμει και μη, έρχονται σε επαφή με την επιχείρησή σας. Ας δούμε μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να εντάξετε το brand σας στην επιχείρησή σας.

Ιστοσελίδα

Χρησιμοποιήστε το λογότυπο, τη χρωματική σας παλέτα και την τυπογραφία σε όλο το εύρος του site σας. Μη χρησιμοποιήσετε κάτι που δεν υπάρχει στα brand guidelines σας. Το site σας είναι κύριο συστατικό της εταιρικής σας ταυτότητα – και αν δεν αντιπροσωπεύει το brand σας, τότε το μόνο που θα κάνει είναι να προκαλεί την εντύπωση στους χρήστες ότι δεν ταιριάζει με όλη την υπόλοιπη εικόνα σας. Επίσης, βεβαιωθείτε ότι όλα τα κείμενα, το CTA και οι περιγραφές των προϊόντων σας χρησιμοποιούν το ύφος του brand σας.

Social Media

Οι φωτογραφίες προφίλ, το εξώφυλλο και όλο το οπτικό περιεχόμενο που δημιουργείτε και αναπαράγετε θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν το brand σας. Εξετάστε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσετε το λογότυπό σας ως φωτογραφία προφίλ – έτσι οι καταναλωτές θα μπορούν πιο εύκολα να αναγνωρίζουν την επιχείρησή σας. Όσον αφορά στην ιστοσελίδα σας, βεβαιωθείτε ότι έχετε γράψει όλες τις πληροφορίες του προφίλ σας και τις περιγραφές, χρησιμοποιώντας το ύφος του brand σας.

Συσκευασίες

Αν η επιχείρησή σας πουλά υλικά αγαθά, τότε προφανώς το προϊόν είναι ο πιο σημαντικός τρόπος με τον οποίο ένας καταναλωτής αλληλεπιδρά με την επιχείρησή σας. Για αυτό το λόγο, οι συσκευασίες των προϊόντων σας θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν το branding της εταιρείας σας, δηλαδή το design, τι χρώματα, το μέγεθος και τη γενικότερη αίσθηση που θα αποπνέει.

Πραγματικό παράδειγμα: Chobani

Η συγκεκριμένη εταιρεία με το branding που χρησιμοποιεί δίνει μεταδίδει αμέσως την πληροφορία ότι παράγει αυθεντικό ελληνικό γιαούρτι. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι καταναλωτές προτιμούν τα συγκεκριμένα γιαούρτια. Οι συσκευασίες των προϊόντων φτιάχνονται με οικολογικά και γήινα υλικά, κάτι που η εταιρεία έχει αποφασίσει συνειδητά να το κάνει και που υποστηρίζει το branding της.

Screenshot 2022 11 21 173141

Διαφήμιση

Οι διαφημίσεις (έντυπες ή ψηφιακές) συχνά χρησιμοποιούνται για να ανέβει το brand awareness και να κάνουν το κοινό να νιώθει οικεία με το brand. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το branding στις διαφημίσεις είναι πολύ σημαντικό. Για την ακρίβεια, το branding θα πρέπει να κάνει τη δημιουργία των διαφημίσεων ακόμα ευκολότερη, διότι έτσι κανείς είναι σε θέση να γνωρίζει εκ των προτέρων το τι χαρακτήρα πρέπει να αποπνέει η διαφήμιση, αλλά και το κείμενο που θα ειπωθεί.

Πωλήσεις και εξυπηρέτηση πελατών

Ένα brand είναι τόσο ισχυρό, όσο και οι άνθρωποι πίσω από αυτό. Αν οι άνθρωποι δεν εργάζονται πάνω στο brand, τότε το brand δε θα δουλέψει για εσάς. Επιπλέον, το brand σας υπάρχει και σε πολλά περισσότερα από το marketing. Ενημερώστε την ομάδα εξυπηρέτησης πελατών και τους πωλητές σας για τα brand guidelines και παροτρύνετέ τους να ακολουθήσουν τις οδηγίες, ειδικά αν έρχονται σε άμεση επαφή με τους πελάτες. Είτε η ομάδα σας κάνει παρουσίαση ενός δείγματος των προϊόντων σας, είτε απαντά σε ερωτήσεις, ενθαρρύνετέ της να χρησιμοποιεί το λογότυπο, το σλόγκαν, το οπτικό περιεχόμενο και το ύφος του brand σας.

Tips για το branding μικρών επιχειρήσεων

  1. Αντιμετωπίστε το brand σας όπως έναν άνθρωπο
  2. Δώστε προτεραιότητα στη συνέπεια
  3. Ακολουθήστε μια στρατηγική
  4. Μην αφήνετε την έμπνευση να μετατρέπεται σε μιμητισμό
  5. Χρησιμοποιήστε το branding για να προσλάβετε προσωπικό

1. Αντιμετωπίστε το brand σας όπως έναν άνθρωπο

Για να κατανοήσετε τη διαδικασία του branding όσο καλύτερα γίνεται, φανταστείτε το brand σας ως άνθρωπο. Το brand σας θα πρέπει να έχει τη δική του ταυτότητα (το ποιος είναι), το δικό του χαρακτήρα (πως συμπεριφέρεται) και το δικό του μοναδικό τρόπο με τον οποίο οι υπόλοιποι το βιώνουν (το πως το θυμούνται).

Αναρωτηθείτε τα εξής σχετικά με το brand σας:

  • Πως θα αυτοσυστηνόταν το brand σας; Αν έπρεπε να περιγράψει την εμφάνισή του, πως θα το έκανε;
  • Πως θα μιλούσε τα brand σας για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας; Θα ήταν σοβαρό και επαγγελματικό ή θα είχε πιο χαλαρό και χιουμοριστικό χαρακτήρα;
  • Τι θα έλεγε κάποιος για το brand σας αφότου το είχε συναντήσει για πρώτη φορά; Σκεφτείτε λίγα πράγματα που θα έλεγε κάποιος.

Σκοπός του branding είναι το να δημιουργήσετε σχέσεις με τους πελάτες σας. Ο καλύτερος τρόπος για να το κάνετε αυτό είναι με το να αντιμετωπίζετε το brand σας ως άνθρωπο και να κατανοήσετε ότι πρέπει και οι καταναλωτές να κάνουν το ίδιο.

2. Δώστε προτεραιότητα στη συνέπεια

Η ασυνέπεια είναι το νούμερο 1 λάθος που κάνουν οι εταιρείες. Η ασυνέπεια υποβαθμίζει το brand σας και μπερδεύει τους καταναλωτές. Τα αναγνωρίσιμα και ανεκτίμητης αξίας brands δίνουν ιδιαίτερη βάση στη συνέπεια και συνεπώς απολαμβάνουν όλα τα πλεονεκτήματα που έχει να τους προσφέρει. Όταν το brand σας έχει μια συνεπή παρουσία σε διάφορα μέσα και πλατφόρμες, τότε οι καταναλωτές θα είναι σε θέση να το αναγνωρίσουν ευκολότερα και να το επιλέξουν στο μέλλον. Τα brand guidelines θα σας βοηθήσουν να το κάνετε αυτό.

3. Ακολουθήστε μια στρατηγική

Η στρατηγική ενός brand έχει να κάνει με πολλά περισσότερα από ότι τα brand guidelines. Είναι ένα πλάνο με συγκεκριμένους μακροχρόνιους στόχους, οι οποίοι είναι επιτεύξιμοι, καθώς το brand αναπτύσσεται. Οι στόχοι συνήθως έχουν να κάνουν με το σκοπό του brand, το συναίσθημα, την ευελιξία, τη γνώση του ανταγωνισμού και τη συμμετοχή των εργαζομένων.

Θυμάστε που είπαμε ότι το branding είναι μια διαρκής διαδικασία; Υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να κάνετε. Μια στρατηγική θα σας βοηθήσει να μετατρέψετε τη διαδικασία σε βήματα, τα οποία θα φέρνουν το brand σας όλο και πιο κοντά στην επιτυχία και την αναγνώριση.

4. Μην αφήνετε την έμπνευση να μετατρέπεται σε μιμητισμό

Η ανάλυση του ανταγωνισμού είναι πάρα πολύ σημαντική. Όχι μόνο μας επιτρέπει να γνωρίζουμε το τι γίνεται με τον ανταγωνισμό και το ποια είναι τα δυνατά σημεία των άλλων, αλλά μπορεί κανείς από αυτόν να αντλήσει και ιδέες, τις οποίες μπορεί να υλοποιήσει για την περαιτέρω βελτίωση του brand του.

Ωστόσο, δε θα πρέπει να πέσετε στην παγίδα της απομίμησης. Περιορίστε την έρευνα του ανταγωνισμού που κάνετε και επικεντρωθείτε σε αυτά που κάνει η επιχείρησή σας. Επειδή κάποιος ανταγωνιστής έχει κάνει branding με έναν συγκεκριμένο τρόπο, δε σημαίνει ότι πρέπει κι εσείς να το κάνετε έτσι. Τα πιο αξιομνημόνευτα brands προέρχονται από νέες, μοναδικές και φρέσκες ιδέες.

5. Χρησιμοποιήστε το branding για να προσλάβετε προσωπικό

Το ισχυρό branding θα κάνει τους υπαλλήλους σας υπερήφανους. Αξιοποιήστε το branding που κάνετε, ώστε να προσελκύσετε νέο προσωπικό. Αν η επιχείρησή σας έχει ισχυρό κίνητρο να προσλάβει νέο προσωπικό, τότε αξίζει να επενδύσετε για στο branding που απευθύνεται σε εργαζόμενους. Το branding για εργαζόμενους έχει να κάνει με το πως προωθείτε την εταιρεία σας στην αγορά εργασίας. Αν είστε υπερήφανοι για την εταιρεία σας και το δείχνετε δημόσια, τότε και οι άλλοι θα νιώθουν έτσι.

Συμπέρασμα

Branding είναι το όνομα της εταιρείας σας, το λογότυπο, η χρωματική παλέτα, το ύφος και το οπτικό υλικό. Βέβαια το branding επεκτείνεται και σε πολλά ακόμα πράγματα. Το branding είναι αυτό που νιώθουν οι πελάτες σας, καθώς αλληλεπιδρούν με την επιχείρησή σας. Είναι η εμπειρία για την οποία μιλήσαμε αρκετά στην αρχή. Αυτός είναι και ο τρόπος με τον οποίο τα κορυφαία brands ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα. Μιλήστε στην καρδιά του target audience σας και τότε το brand σας θα γίνει επιτυχημένο.