Σε κάθε επιχείρηση έρχεται η στιγμή που πρέπει να δημιουργήσει ή να αναβαθμίσει το λογότυπό της. Ένα λογότυπο είναι ένα γραφικό σήμα, έμβλημα ή σύμβολο που χρησιμοποιείται συνήθως από εμπορικές επιχειρήσεις, οργανισμούς και ιδιώτες για την ενίσχυση και την προώθηση της άμεσης δημόσιας αναγνώρισής τους. Τα λογότυπα συνήθως αποτελούνται από το όνομα του οργανισμού ή της εταιρείας είτε είναι απλά γραφικά σύμβολα και εικόνες άλλοτε πάλι αποτελούν συνδυασμό των παραπάνω. Πρακτικά η δημιουργία ενός λογότυπου από έναν επαγγελματία η δημιουργικό γραφείο που διαθέτει την απαραίτητη θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εμπειρία έχει ως αφετηρία τη σωστή, λεπτομερή και πλήρη τεκμηρίωση και ενημέρωση που θα πρέπει να λάβει από τον πελάτη του. Το ποιες είναι οι επιθυμίες και οι στόχοι του πελάτη καθώς και τα αναμενόμενα από αυτόν αποτελέσματα, βοηθούν τον σχεδιαστή να ακολουθήσει τη σωστή κατεύθυνση και να φτάσει συντομότερα στο ποθητό αποτέλεσμα. Όταν ο ίδιος ο πελάτης δεν γνωρίζει τους στόχους εταιρείας του και την εικόνα που θα ήθελε να προβάλει τότε σίγουρα χάνεται πολύτιμος χρόνος και το αποτέλεσμα μπορεί να είναι αμφίβολο αποτελεσματικότητας. Επίσης περιγραφές όπως <θέλω κάτι μπλε και χαριτωμένο> κρίνονται τουλάχιστον αποπροσανατολιστικές. Από την πλευρά του ο σχεδιαστής θα πρέπει μέσα από τη δική του έρευνα να αποκτήσει ολοκληρωμένη γνώση των επιχειρήσεων και της βιομηχανίας που πελάτη. Η γνώση αυτή διαδραματίζει καίριο ρόλο στη δημιουργία ενός λογότυπου που απεικονίζει όχι μόνο το σωστό μήνυμα αλλά επίσης τον πελάτη να ξεχωρίζει από το πλήθος των ανταγωνιστών στον τομέα δραστηριοτήτων του. Τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να διαθέτει ένα λογότυπο για να είναι πετυχημένο είναι τα εξής απλότητα, αναγνωρισιμότητα, διαχρονικότητα, ευελιξία και καταλληλότητα.
Απλότητα
Αυτή είναι η ιδιότητα που κάνει ένα λογότυπο εύκολα αναγνωρίσιμο, ευέλικτο και διαχρονικό. Αρκετά συχνά στο άπειρο μάτι ένα καλό λογότυπο μπορεί να φαίνεται τόσο απλό που μοιάζει σαν να έχει δημιουργηθεί μέσα σε λίγα λεπτά. Στην πραγματικότητα όμως η συντριπτική πλειοψηφία των επιτυχημένων λογοτύπων προέκυψαν κατόπιν πολλών ωρών έρευνας και είναι συνήθως το αποτέλεσμα μιας εκτεταμένης και εξαντλητική διαδικασίας σχεδιασμού.
Αναγνωρισιμότητα
ένα καλά σχεδιασμένο λογότυπο θα πρέπει να δεσμεύεται από τη μνήμη του θεατή με μία ματιά και να είναι εύκολο να ανακληθεί από αυτόν. Η ιδιότητα, αυτή σχετίζεται και εξαρτάται άμεσα και από την απλότητα. Η αναγνωρισιμότητα, δημιουργεί το αίσθημα της οικειότητας, η οποία με τη σειρά της βοηθάει στην οικοδόμηση της εμπιστοσύνης και της πίστης σε μία μάρκα. Ένα λογότυπο που είναι πολύπλοκο ή υπερβολικά στυλιζαρισμένο είναι δύσκολο για το θεατή να το αποδεχτεί και να το καταγράψει στη μνήμη του.
Διαχρονικότητα
αυτό είναι κάτι που ένας γραφίστας θα πρέπει να έχει στο πίσω μέρος του μυαλού κατά τη διάρκεια της διαδικασίας σχεδιασμού. Ένα καλό λογότυπο θα πρέπει να διαρκέσει για δεκαετίες χωρίς την ανάγκη εκτεταμένου επανασχεδιασμού. Πρακτικά η μακροβιότητα ενός λογότυπου συμβάλλει στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και πίστης σε ένα εμπορικό σήμα. Οι τάσεις της μόδας έρχονται και παρέρχονται, trendy γραμματοσειρές, εικόνες και χρώματα θα είναι εκτός μόδας μέσα σε ένα σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Επομένως η χρήση τους υπονομεύει τη δυνατότητα του πελάτη να οικοδομήσει ζητούμενη μακροπρόθεσμη αξία στο εμπορικό του σήμα.
Ευελιξία
ένα επιτυχημένο λογότυπο θα πρέπει να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών. Θα πρέπει να δείχνει σωστό τόσο σε μία επαγγελματική κάρτα, όσο και σε μία πινακίδα, στα επιστολόχαρτα, αλλά και στην ιστοσελίδα του πελάτη. Ένα αποτελεσματικό λογότυπο πρέπει να μπορεί να εφαρμόζεται και να λειτουργεί σε μία ποικιλία μέσων και διαστάσεων αυτός είναι ο λόγος που θα πρέπει να σχεδιάζετε σε γραμμική μορφή.
Καταλληλότητα
κάθε λογότυπο θα πρέπει να έχει τέτοια χαρακτηριστικά που θα ανταποκρίνονται και θα είναι κατάλληλα για το εν δυνάμει ακροατήριο του. Για παράδειγμα, η γραμματοσειρά, το χρώμα και το ύφος ενός λογότυπου που θα ήταν κατάλληλο για ένα παιδικό κατάστημα παιχνιδιών σίγουρα δεν θα ταίριαζε σε ένα δικηγορικό γραφείο. Ειδικότερα το χρώμα αποτελεί μία από τις βασικότερες πτυχές του σχεδιασμού και της οπτικής επικοινωνίας. Οι εντυπώσεις και η ψυχολογία που ένα χρώμα μπορεί να δώσει, δύναται να αλλάξει δραματικά το μήνυμα και τη συνολική αίσθηση που περνά ένα λογότυπο. Ο σχεδιασμός ενός επιτυχημένου λογότυπου δεν είναι απλώς αποτέλεσμα έμπνευσης, αλλά πρωτίστως το αποτέλεσμα εντατικής μελέτης και έρευνας.