fbpx

Πως να φτιάξετε το ιδανικό Business Plan σε 9 μόνο βήματα

Πως να φτιάξετε το ιδανικό Business Plan σε 9 μόνο βήματα

Ένα σωστό business plan μπορεί να βοηθήσει στο να κάνετε πιο ξεκάθαρη για εσάς τη στρατηγική σας, να εντοπίσετε ενδεχόμενα εμπόδια, να αποφασίσετε τι πόρους θα εκμεταλλευτείτε και να εκτιμήσετε τη βιωσιμότητα της ιδέας σας πριν ξεκινήσετε μια επιχείρηση.

Φυσικά, δεν ξεκινούν όλες οι επιχειρήσεις με ένα business plan, αλλά πολλοί επαγγελματίες προτιμούν να πάρουν λίγο χρόνο και να ερευνήσουν περισσότερο την ιδέα τους και την αγορά στην οποία θέλουν να μπουν, βλέποντας τις προοπτικές και τη στρατηγική τους. Και κάπου εδώ έρχεται το business plan.

Πίνακας Περιεχομένων

Τι είναι Business Plan;

Business Plan είναι ένα έγγραφο που περιγράφει μια επιχείρηση, τα προϊόντα, τις υπηρεσίες, το πως βγάζει ή πρόκειται να βγάλει χρήματα, τη διοίκηση, τα στελέχη, τα λογιστικά, το επιχειρησιακό της μοντέλο και πολλές ακόμα λεπτομέρειες που είναι απαραίτητες για να επιτύχει.

Γιατί να φτιάξετε ένα Business Plan

Οι επενδυτές βασίζονται στα Business Plans για να αξιολογήσουν το αν πρόκειται να χρηματοδοτήσουν μια επιχείρηση ή όχι, για αυτό και τα business plan έχουν πλέον συνδεθεί με τα δάνεια. Παρόλα αυτά υπάρχουν πολλοί παραπάνω λόγοι για τους οποίους είναι καλό να φτιάξετε ένα business plan.

Στρατηγικός Σχεδιασμός

Το να αποτυπώσετε το σχέδιό σας είναι πολύ καλή εξάσκηση για να ξεκαθαρίσετε τις ιδέες σας και να καταλάβετε καλύτερα τις προοπτικές της επιχείρησής σας, καθώς φυσικά και το χρόνο, το χρήμα και τους πόρους που χρειάζεστε για να ξεκινήσετε.

Αξιολόγηση Ιδεών

Αν έχετε πολλές ιδέες στο μυαλό σας, τότε ένα business plan θα σας βοηθήσει στο που να επενδύσετε το χρόνο και την ενέργειά σας, έτσι ώστε να αυξήσετε την πιθανότητα επιτυχίας.

Έρευνα

Για να δημιουργήσετε ένα business plan, πρέπει να ερευνήσετε τον ιδανικό σας πελάτη και τους ανταγωνιστές σας. Έτσι θα μαζέψετε πληροφορίες οι οποίες θα σας βοηθήσουν να λαμβάνετε πιο στρατηγικές αποφάσεις.

Πρόσληψη Προσωπικού

Το business plan είναι ένας από τους πιο εύκολους τρόπους να επικοινωνήσετε το όραμά σας σε υποψήφιους εργαζόμενους, καθώς και να τους δώσουν την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται για να ξεκινήσουν μαζί σας, ειδικότερα αν βρίσκεστε στο ξεκίνημά σας.

Συνεργασία

Αν έχετε κατά νου να επικοινωνήσετε με άλλες εταιρείες για να συνεργαστείτε, τότε το να έχετε διασαφηνίσει το ποιο είναι το όραμά, το κοινό και η επιχειρηματικής σας στρατηγική θα κάνει την επιχείρησή σας ακόμα πιο ελκυστική για τους άλλους – ειδικά αν έχουν μεγαλύτερα ποσοστά ανάπτυξης από εσάς.

Διαγωνισμοί

Υπάρχουν πολλοί διαγωνισμοί για business plan, οι οποίοι προσφέρουν διάφορα έπαθλα όπως mentoring, επιχορηγήσεις ή επενδυτικό κεφάλαιο. Μπορείτε να βρείτε τέτοιους διαγωνισμούς που αφορούν τον κλάδο σας κάνοντας μια απλή αναζήτηση στο Google.

Αν ψάχνετε έναν δομημένο τρόπο για να παρουσιάσετε τις σκέψεις και τις ιδέες σας σε αυτούς που μπορούν να βοηθήσουν την επιχείρησή σας να πετύχει, τότε το business plan είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να το κάνετε.

Μορφές του Business Plan

Τα Business Plan μπορούν να είναι μια ή πολλαπλές σελίδες με λεπτομερή γραφήματα και αναφορές. Δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος τρόπος για να φτιαχτεί ένα business plan. Ο στόχος είναι να παρουσιάσετε τις πιο σημαντικές πληροφορίες για την επιχείρησή σας στους άλλους. Μερικές από τις πιο συνηθισμένες μορφές ενός business plan είναι:

  • Κλασικό → Είναι το πιο συνηθισμένο business plan. Παρακάτω θα δούμε τα πιο βασικά μέρη ενός business plan. Η κλασική μορφή χρειάζεται χρόνο για να γραφτεί και μπορεί να αποτελείται από δεκάδες σελίδες. Είναι το πλάνο που συνήθως ζητούν οι εταιρείες και οι δανειστές.
  • Σύντομο → Είναι μια πιο σύντομη μορφή του κλασικού. Έχει την ίδια φιλοσοφία μόνο που περιέχει τις πλήρως απαραίτητες πληροφορίες.
  • Μη κερδοσκοπικό → Το μη κερδοσκοπικό business plan αφορά μια οντότητα που λειτουργεί για το κοινωνικό όφελος. Έχει όλες τις πληροφορίες του κλασικού συν μια ενότητα που περιγράφει το τι αποτέλεσμα θα έχουν στον κόσμο τα πλάνα της εταιρείας. Για παράδειγμα, μια εταιρεία που φτιάχνει ακουστικά έχει ως στόχο της να βοηθήσει ανθρώπους με προβλήματα ακοής. Οι χορηγοί συνήθως θέλουν να δουν και αυτό το κομμάτι.

Πως να δημιουργήσετε το δικό σας Business Plan σε 9 μόνο βήματα

  1. Γράψτε μια περίληψη των βασικών σημείων
  2. Περιγράψτε την εταιρεία σας
  3. Κάντε μια ανάλυση αγοράς
  4. Δώστε μια γενική εικόνα της διοίκησης και της οργάνωσης
  5. Παραθέστε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας
  6. Τμηματοποιήστε τους πελάτες σας
  7. Βγάλτε ένα πλάνο marketing
  8. Βγάλτε ένα σχέδιο διοικητικής και επιχειρηματικής μέριμνας
  9. Δημιουργήστε ένα οικονομικό πλάνο

Μια κενή σελίδα μπορεί να μοιάζει απόλυτα τρομακτική στην αρχή. Το να ξεκινήσετε το business plan σας με ένα δομημένο περίγραμμα και τα βασικά στοιχεία κάθε ενότητας είναι ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσετε. Επειδή ακριβώς το περίγραμμα είναι πολύ σημαντικό, έχουμε συγκεντρώσει μερικά στοιχεία τα οποία μπορείτε να μεταφέρετε στο χαρτί σας για να ξεκινήσετε.

1. Γράψτε μια περίληψη των βασικών σημείων

Η περίληψη είναι ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια του πλάνου σας, καθώς και είναι επίσης το τελευταίο πράγμα που πρέπει να γράψετε. Σκοπός της περίληψης είναι να περιγράψει όλα αυτά που ακολουθούν και να δώσει στους επενδυτές το κίνητρο να διαβάσουν παρακάτω. Θυμηθείτε πως είναι απλά μια περίληψη και πως θα πρέπει να γράψετε τα βασικά σημεία.

Η περίληψη δε θα πρέπει να ξεπερνά τη μια σελίδα. Ομολογουμένως, η μία σελίδα είναι κάπως περιοριστική, διότι μπορεί κάποιος να μην ξέρει τι να συμπεριλάβει και τι όχι. Παρόλα αυτά δεν είναι αδύνατο. Δείτε μερικά στοιχεία που θα πρέπει να ενσωματώσετε:

  • Business concept → Τι ακριβώς κάνει η επιχείρησή σας;
  • Στόχοι και όραμα → Που στοχεύει η επιχείρησή σας;
  • Περιγραφή προϊόντων και διαφοροποίηση → Τι πουλάτε και σε τι διαφέρετε από τον ανταγωνισμό;
  • Αγορά → Σε ποιον πουλάτε; Ποιοι είναι οι πελάτες σας;
  • Στρατηγική Marketing → Με ποιους τρόπος σκοπεύετε να προσεγγίσετε τους πελάτες σας;
  • Τρέχουσα οικονομική κατάσταση → Πόσο είναι το κέρδος σας αυτήν την περίοδο;
  • Μέλλουσα οικονομική προσδοκία → Πόσο σκοπεύετε να αυξηθεί το κέρδος σας;
  • Πόσα χρήματα ζητάτε;
  • Ομάδα → Ποια άτομα είναι μέλη της επιχείρησής σας;

2. Περιγράψτε την εταιρεία σας

Αυτή η ενότητα του πλάνου σας θα πρέπει να απαντά σε 2 βασικά ερωτήματα: που είστε και τι σχεδιάζετε να κάνετε; Οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις εισάγουν τους αναγνώστες στο γιατί έχετε μπει στον κλάδο των επιχειρήσεων, στο πως διαφέρετε από τον ανταγωνισμό και στο γιατί είναι καλή ευκαιρία να επενδύσει κάποιος στην εταιρεία σας. Για παράδειγμα, το brand καλλυντικών Saie έχει παραθέσει την επιστολή του ιδρυτή του που περιγράφει την αποστολή της εταιρείας και το γιατί έχει δημιουργηθεί.

Το να γράψετε αυτές τις πληροφορίες είναι κάτι που θα βοηθήσει όχι μόνο εσάς, αλλά και τα άτομα που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε εσάς. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να παρουσιάσετε πτυχές της επιχείρησής σας που δεν είναι ιδιαίτερα προφανείς. Μπορείτε να παρουσιάσετε τις αρχές, τις ιδέες και τη φιλοσοφική σας κουλτούρα.

Παρακάτω θα δούμε μερικά στοιχεία που θα πρέπει να προσθέσετε στην επισκόπηση της εταιρείας σας.

  • Επιχειρηματική δομή (είστε το μόνο άτομο στην επιχείρησή σας; η εταιρεία σας είναι ομόρρυθμη, ετερόρρυθμη ή ανώνυμη;)
  • Επιχειρηματικό μοντέλο
  • Κλάδος
  • Επιχειρηματικό όραμα, αποστολή και πρόταση αξίας
  • Πληροφορίες για το ιστορικό και το background της εταιρείας
  • Επιχειρηματικοί στόχοι, τόσο μακροχρόνιοι όσο και βραχυχρόνιοι
  • Άτομα της ομάδας σας, προσωπικό και μισθοί

Κάποια από τα παραπάνω στοιχεία είναι αντικειμενικά, ενώ άλλα από αυτά χρειάζονται περισσότερη σκέψη, ειδικά όταν πρόκειται για το επιχειρηματικό όραμα, την αποστολή και τις αξίες. Αυτό είναι και το σημείο στο οποίο ξεκινάτε να μπαίνετε στον πυρήνα του γιατί υπάρχει η επιχείρησή σας, του τι ελπίζετε να καταφέρετε, καθώς και του τι αντιπροσωπεύετε.

Για να ορίσετε τις αξίες σας σκεφτείτε πόσα άτομα περιλαμβάνονται στην επιχείρησή σας (ιδιοκτήτες, εργαζόμενοι, προμηθευτές κλπ), καθώς και το πως θα θέλατε να κάνετε business με αυτά τα άτομα. Ξεκινήστε να κάνετε μια λίστα στην οποία να περιγράφετε όλα αυτά και σιγά σιγά θα αρχίσουν να βγαίνουν στην επιφάνεια οι αξίες σας.

Όταν καθορίσετε τις αξίες σας, τότε μπορείτε να προχωρήσετε στη δήλωση αποστολής. Η δήλωσή σας θα πρέπει να εξηγεί με πειθήνιο τρόπο το γιατί υπάρχει η επιχείρησή σας και δεν πρέπει να είναι παραπάνω από μια πρόταση.

Για παράδειγμα, η δήλωση αποστολής του Shopify είναι “Make commerce better for everyone”, δηλαδή “Κάνουμε το εμπόριο καλύτερο για όλους”. Πίσω από καθετί που κάνουμε βρίσκεται το γιατί και δε θα πρέπει να χρειάζεται περαιτέρω εξήγηση.

Πως θέλετε να επηρεάζει η επιχείρησή σας τον κόσμο όταν εκπληρώσετε το όραμά σας;

Μετά την αποστολή ακολουθεί το όραμα: με ποιον τρόπο θα αλλάζει η επιχείρησή σας τον κόσμο όταν εκπληρώσετε το όραμά σας; Ξεκινήστε τον ισχυρισμό σας με μια υποσχόμενη πρόταση. Σε αντίθεση με τη δήλωση αποστολής, το όραμά σας μπορεί να είναι παραπάνω από μια πρόταση. Παρόλα αυτά προσπαθήστε να το περιορίσετε στις 3 προτάσεις. Οι καλύτερες δηλώσεις οράματος είναι σύντομες.

Εν τέλει, η επισκόπηση της εταιρείας σας θα πρέπει να έχει τόσο βραχυπρόθεσμους όσο και μακροπρόθεσμους στόχους. Οι βραχυπρόθεσμοι στόχοι θα πρέπει να είναι γενικότερα εκπληρώσιμοι εντός του επόμενου έτους, ενώ οι μακροπρόθεσμοι στόχοι θα πρέπει να έχουν ένα χρονικό παράθυρο 5 ετών. Βεβαιωθείτε ότι οι στόχοι σας είναι SMART:

  • Specific → Συγκεκριμένοι
  • Measurable → Μετρήσιμοι
  • Attainable → Εφικτοί
  • Realistic → Ρεαλιστικοί
  • Time Bound → Χρονικά περιορισμένοι

3. Κάντε μια ανάλυση αγοράς

Δε θα ήταν υπερβολικό να πούμε το ότι η επιχείρησή σας είτε θα αποτύχει, είτε θα επιτύχει χωρίς να έχει σημασία ο κλάδος στον οποίο δραστηριοποιείστε. Διαλέξτε την κατάλληλη αγορά, η οποία έχει πληθώρα καταναλωτών που καταλαβαίνουν και χρειάζονται το προϊόν σας. Έτσι θα διασφαλίσετε ότι είστε στο μονοπάτι της επιτυχίας. Σε περίπτωση που επιλέξετε λάθος αγορά ή που διαλέξετε τη σωστή αγορά σε λάθος στιγμή, τότε μπορεί να δυσκολεύεστε να πραγματοποιήσετε έστω και μια πώληση.

Για αυτό το λόγο, η έρευνα και η ανάλυση αγοράς είναι κλειδί για το business plan της επιχείρησής σας, είτε προορίζεται για να το διαβάζει κανείς, είτε όχι. Θα πρέπει να περιλαμβάνει μια περίληψη που να αναφέρει το πόσο μεγάλη πιστεύετε πως είναι η αγορά για τα προϊόντα σας, μια ανάλυση για τη θέση της επιχείρησής σας στην αγορά και μια σύνοψη του ανταγωνιστικού τοπίου. Η διεξοδική έρευνα που αποδεικνύει αυτά που ισχυρίζεστε είναι πολύ σημαντική για να πείσετε τους επενδυτές.

Ποια είναι η δυναμική της αγοράς;

Η δυναμική της αγοράς είναι μια εκτίμηση σχετικά με το πόσα άτομα χρειάζονται το προϊόν σας. Παρόλο που είναι πολύ ωραίο να βλέπετε στον ορίζοντα υψηλό δυναμικό στις πωλήσεις σας, θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε όσο είναι δυνατόν ανεξάρτητα και σχετικά δεδομένα για να επιβεβαιώσετε τις υποθέσεις σας.

Είναι σίγουρα μια δύσκολη διαδικασία. Παρόλα αυτά έχουμε συγκεντρώσει για εσάς μερικά tips που θα σας βοηθήσουν στην έρευνα.

  • Καταλάβετε το προφίλ του ιδανικού σας πελάτη. Αν στοχεύετε στους millenials, τότε μπορείτε να ρίξετε μια ματιά στα στατιστικά που δίνει το κράτος για το συγκεκριμένο κοινό και το πόσα άτομα έχει. Μπορείτε επίσης να εξετάσετε ενδεχόμενες αλλαγές στο κοινό που στοχεύετε για τα επόμενα χρόνια.
  • Μελετήστε τις τάσεις και την πορεία του κλάδου σας. Αν τα προϊόντα σας απευθύνονται σε συνταξιούχους, τότε μπορείτε να ερευνήσετε το πόσα άτομα πρόκειται να βγουν στη σύνταξη μέσα στα επόμενα 5 χρόνια, καθώς και να βρείτε ό,τι πληροφορίες μπορείτε για τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Δείτε το πως μπορεί η επιχείρησή σας γενικότερα να αναπτυχθεί μέσα στα επόμενα χρόνια.
  • Καταλάβετε το προφίλ του ιδανικού σας πελάτη. Αν στοχεύετε στους millenials, τότε μπορείτε να ρίξετε μια ματιά στα στατιστικά που δίνει το κράτος για το συγκεκριμένο κοινό και το πόσα άτομα έχει. Μπορείτε επίσης να εξετάσετε ενδεχόμενες αλλαγές στο κοινό που στοχεύετε για τα επόμενα χρόνια.
  • Μελετήστε τις τάσεις και την πορεία του κλάδου σας. Αν τα προϊόντα σας απευθύνονται σε συνταξιούχους, τότε μπορείτε να ερευνήσετε το πόσα άτομα πρόκειται να βγουν στη σύνταξη μέσα στα επόμενα 5 χρόνια, καθώς και να βρείτε ό,τι πληροφορίες μπορείτε για τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Δείτε το πως μπορεί η επιχείρησή σας γενικότερα να αναπτυχθεί μέσα στα επόμενα χρόνια.
  • Τεκμηριώστε τις υποθέσεις σας. Δε θα έχετε ποτέ τέλεια και πλήρη πληροφόρηση σχετικά με την αγορά σας. Στόχος είναι να επαληθεύσετε αυτά που υποθέτετε βάσει δεδομένων.

Ανάλυση SWOT

Η ανάλυση SWOT έχει να κάνει με:

  • Τα δυνατά σας σημεία (Strengths)
  • Τα αδύναμά σας σημεία (Weaknesses)
  • Τις ευκαιρίες (Opportunities)
  • Και τις απειλές (Threats)

Ποιο είναι το πιο δυνατό σημείο της επιχείρησής σας; Σε τι δεν τα πάτε και τόσο καλά; Τι αλλαγές συμβαίνουν στον κλάδο σας, τις οποίες μπορείτε να μετατρέψετε σε ευκαιρίες; Υπάρχουν εξωτερικοί παράγοντες που απειλούν την επιτυχία σας;

Η συγκεκριμένη ανάλυση παρουσιάζεται ως πλέγμα με κουκίδες σε κάθε κομμάτι, οι οποίες έχουν τις πιο σημαντικές πληροφορίες. Προφανώς και δεν χρειάζεται να γράψετε ολόκληρες παραγράφους εδώ. Αυτού του είδους η παρουσίαση δίνει στον αναγνώστη τη δυνατότητα να δει όλους τους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την επιχείρησή σας και να καθορίσουν το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα.

Ανάλυση ανταγωνισμού

Υπάρχουν 3 παράγοντες τους οποίους μπορείτε να αξιοποιήσετε έτσι ώστε να ξεχωρίσετε από τον ανταγωνισμό:

  • Κόστος → Έχετε τη δυνατότητα να μεγιστοποιήσετε τα κέρδη σας, προσφέροντας τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας σε τιμές, οι οποίες είναι χαμηλότερες από την πλειοψηφία του ανταγωνισμού. Παράδειγμα τέτοιων εταιρειών είναι η Mejuri και η Endy.
  • Διαφοροποίηση → Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες σας έχουν μοναδικά χαρακτηριστικά που δεν έχει ο ανταγωνισμός. Η μοναδικότητα είναι που σας κάνει να ξεχωρίζετε σε αυτήν την περίπτωση. Εταιρείες που το έχουν κάνει αυτό είναι η Knix και η Qalo.
  • Εστίαση → Εστιάζετε σε ένα συγκεκριμένο target market και στοχεύετε στο να δημιουργήσετε σχέση εμπιστοσύνης με ένα πιο μικρό κοινό πριν στοχεύστε σε μια πιο ευρεία αγορά. Εξαιρετικά παραδείγματα αυτής της στρατηγικής είναι η TomboyX και η Heyday Footwear.

Για να καταλάβετε το ποια μέθοδος είναι πιο κατάλληλη για εσάς, θα πρέπει πρώτα να καταλάβετε τη φύση της επιχείρησής σας, καθώς και το ανταγωνιστικό τοπίο.

Πάντοτε θα υπάρχει ανταγωνισμός στην αγορά. Ακόμα και αν έχετε ένα τελείως καινοτόμο προϊόν, είναι πολύ σημαντικό να έχετε μια επισκόπηση του ανταγωνισμού στο business plan σας. Αν μπαίνετε στο χώρο μιας καθιερωμένης αγοράς, θα πρέπει να δημιουργήσετε μια λίστα με όλους τους ανταγωνιστές σας και να εξηγήσετε το πως σκοπεύετε να κάνετε τη διαφορά.

Αν, για παράδειγμα, πουλάτε κοσμήματα, τότε η ειδοποιός σας διαφορά μπορεί να είναι το γεγονός ότι μέρος των πωλήσεών σας πάνε σε δωρεές σε φιλανθρωπικές οργανώσεις.

Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να καθορίσετε εύκολα τους ανταγωνιστές του κλάδου σας, τότε λάβετε υπόψη τους έμμεσους ανταγωνιστές – εταιρείες των οποίων τα προϊόντα είναι υποκατάστατα των δικών σας. Για παράδειγμα, αν πουλάτε καινότομο εξοπλισμό κουζίνας, τότε είναι πολύ εύκολο να θεωρήσετε ότι δεν έχετε ανταγωνισμό. Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να σκεφτείτε όλες τις πιθανές λύσεις τις οποίες μπορούν να βρουν οι πελάτες σας στο πρόβλημα που επιλύει το προϊόν σας.

4. Δώστε μια γενική εικόνα της διοίκησης και της οργάνωσης

Αυτή η ενότητα του business plan σας θα πρέπει να λέει στους αναγνώστες το ποιος διευθύνει την εταιρεία σας. Δώστε αναλυτικά το νομικό υπόβαθρο της επιχείρησής σας. Καθορίστε τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησής σας. Η εταιρεία σας θα είναι ομόρρυθμη, ετερόρρυθμη, ανώνυμη ή κάποιου άλλου είδους;

Αν έχετε ομάδα διοίκησης, τότε χρησιμοποιήστε ένα οργανόγραμμα για να παρουσιάσετε την εσωτερική δομή της επιχείρησής σας, συμπεριλαμβάνοντας τους ρόλους, τις ευθύνες και τις σχέσεις των ατόμων που υπάρχουν στο γράφημα. Δείξτε το πως θα συμβάλλει το κάθε άτομο στην ανάπτυξη της εταιρείας σας.

5. Παραθέστε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας

Τα προϊόντα σας θα βρίσκονται σε πολλά σημεία του business plan σας. Παρόλα αυτά θα πρέπει να αφιερώσετε μια ενότητα για να δώσετε περισσότερες λεπτομέρειες για αυτά για τους αναγνώστες που ενδιαφέρονται.

Αν έχετε πολλά προϊόντα, τότε μπορείτε να βάλετε πιο γενικές πληροφορίες για κάθε κατηγορία προϊόντος. Αν έχετε λίγα προϊόντα, τότε προσθέστε πληροφορίες ξεχωριστά για κάθε προϊόν. Για παράδειγμα, το ηλεκτρονικό κατάστημα BAGGU πουλά πολλά και διαφορετικά είδη τσαντών. Παράλληλα πουλά οικιακά είδη και άλλα αξεσουάρ. Το business plan της μπορεί να έχει πληροφορίες για κάθε τσάντα ξεχωριστά.

Επίσης, περιγράψτε νέα προϊόντα που θα λανσάρετε στο κοντινό μέλλον, καθώς και όποια πνευματική ιδιοκτησία κατέχετε. Περιγράψτε το πως αυτά θα αυξήσουν το κέρδος σας.

Είναι επίσης σημαντικό το να γράψετε το από που προέρχονται τα προϊόντα σας. Για παράδειγμα, είναι διαφορετικός ο προμηθευτής ενός προϊόντος που είναι χειροποίητο και διαφορετικός ο προμηθευτής που θα σας φέρει προϊόντα που είναι στη μόδα των επιχειρήσεων που ασχολούνται με το dropshipping.

6. Τμηματοποιήστε τους πελάτες σας

Ο ιδανικός σας πελάτης (ή αλλιώς target market) είναι το θεμέλιο του marketing plan σας, αν όχι του business plan ως σύνολο. Πρέπει να έχετε στο μυαλό σας τον συγκεκριμένο πελάτη ώστε να λαμβάνετε πιο στρατηγικές αποφάσεις, κάτι που καθιστά απαραίτητη τη δημιουργία μιας επισκόπησης του ποιος είναι μέσα στο business plan.

Για να δώσετε μια πιο ολιστική εικόνα του ιδανικού σας πελάτη, περιγράψτε τον χρησιμοποιώντας γενικά και ειδικά δημογραφικά χαρακτηριστικά. Η τμηματοποίηση των πελατών συνήθως περιλαμβάνει:

  • Τον τόπο κατοικίας
  • Το ηλικιακό εύρος
  • Το μορφωτικό επίπεδο
  • Συνηθισμένα συμπεριφορικά μοτίβα
  • Πως περνούν τον ελεύθερο τους χρόνο
  • Που εργάζονται
  • Τι τεχνολογίες χρησιμοποιούν
  • Το επίπεδο του εισοδήματός τους
  • Τις αξίες, τα πιστεύω και τις απόψεις τους

Αυτά τα δεδομένα αλλάζουν ανάλογα με το τι πουλάτε, αλλά θα πρέπει να είστε τόσο συγκεκριμένοι στα στοιχεία σας, ώστε να είναι αδιαμφισβήτητο το ποιον θέλετε να στοχεύσετε, καθώς και το γιατί λάβατε τις αποφάσεις που πήρατε βάσει του ποιος είναι ο πελάτης σας.

Για παράδειγμα, ένας φοιτητής έχει διαφορετικά χόμπι, καταναλωτικές συνήθειες και αγοραστική δύναμη από έναν πενηντάρη που εργάζεται σε μια εταιρεία. Το business plan σας μπορεί να είναι τελείως διαφορετικό ανάλογα με το ποιος είναι ο ιδανικός σας πελάτης.

7. Βγάλτε ένα πλάνο marketing

Οι αποφάσεις που λαμβάνετε στο κομμάτι του marketing εξαρτώνται κυρίως από τον ιδανικό σας πελάτη. Το marketing plan θα πρέπει να πλαισιώνει τις τρέχουσες αποφάσεις σας, καθώς και τη μελλοντική σας στρατηγική, εστιάζοντας στις ιδέες που ταιριάζουν στον ιδανικό πελάτη.

Αν, για παράδειγμα, σχεδιάζετε να επενδύσετε αρκετά στο Instagram marketing, τότε είναι λογικό να γράψετε το γιατί το Instagram είναι η ιδανική πλατφόρμα για το κοινό σας. Αν δεν είναι η κατάλληλη πλατφόρμα, τότε μάλλον θα πρέπει να αλλάξετε το πλάνο marketing.

Τα περισσότερα marketing plans έχουν πληροφορίες για 4 βασικά θέματα. Το πόσες λεπτομέρειες θα δώσετε για το καθένα εξαρτάται τόσο από την επιχείρησή σας, όσο και από το κοινό σας.

  • Τιμή → Πόσο κοστίζουν τα προϊόντα σας και πως καταλήξατε σε αυτήν την απόφαση;
  • Προϊόν → Τι πουλάτε και σε τι ξεχωρίζετε από τον ανταγωνισμό;
  • Προώθηση → Πως θα φτάσουν τα προϊόντα σας στα μάτια των ιδανικών σας πελατών;
  • Τοποθεσία → Που θα πωλούνται τα προϊόντα σας;

Ίσως η προώθηση να είναι το μεγαλύτερο κομμάτι του σχεδίου marketing σας, διότι μπορείτε να μπείτε σε περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες. Ωστόσο, θα πρέπει να καλύψετε και τα άλλα 3 κομμάτια τουλάχιστον σε λίγες σειρές. Κάθε κομμάτι είναι ένας στρατηγικός μοχλός στο σχέδιό σας.

8. Βγάλτε ένα σχέδιο διοικητικής και επιχειρηματικής μέριμνας

Θα πρέπει να βγάλετε ένα πλάνο στο οποίο θα αναλύετε όλες τις λειτουργίες της επιχείρησής σας. Θα πρέπει να καλύψετε τα εξής κομμάτια:

  • Προμηθευτές → Από που θα πάρετε τις πρώτες ύλες για να παραγάγετε το προϊόν σας ή που παράγονται τα προϊόντα σας;
  • Παραγωγή → Θα δημιουργήσετε και θα κατασκευάσετε εσείς τα προϊόντα σας ή θα κάνετε dropshipping; Πόσον καιρό χρειάζεται για την παραγωγή των προϊόντων σας και πόσο για να φτάσουν σε εσάς; Πως θα χειριστείτε μια περίοδο στην οποία θα υπάρχει αυξημένη ζήτηση;
  • Εγκαταστάσεις → Που θα δουλεύετε εσείς και η ομάδα σας; Θα έχετε κάποιον συγκεκριμένο χώρο ή θα δουλεύετε διαδικτυακά;
  • Εξοπλισμός → Τι εργαλεία και τεχνολογίες χρειάζεστε για να τρέξει η επιχείρησή σας; Ο εξοπλισμός είναι μια ευρεία έννοια η οποία μπορεί να περιλαμβάνει μηχανήματα, υπολογιστές, λάμπες και πολλά ακόμα.
  • Αποστολή → Θα κάνετε εσείς όλες τις απαραίτητες κινήσεις για την αποστολή των προϊόντων σας ή θα προσλάβετε κάποιον άλλο;
  • Εμπόρευμα → Τι εμπόρευμα θα έχετε και που θα το αποθηκεύετε; Πως θα το αποστέλλετε αν χρειάζεται στους συνεργάτες σας. Πως θα διαχειριστείτε το εμπόρευμα;

Σε αυτήν την ενότητα θα πρέπει να δώσετε στον αναγνώστη να καταλάβει ότι έχετε γνώση της εφοδιαστικής αλυσίδας και ότι έχετε ένα ισχυρά σχέδια έκτακτης ανάγκης που προκύπτει από την αβεβαιότητα. Αν ο αναγνώστης τελικά είστε εσείς, τότε θα πρέπει να θέσετε τη βάση για άλλες σημαντικές αποφάσεις, όπως το πως να τιμολογήσετε τα προϊόντα σας για να καλύψετε τα εκτιμώμενα έξοδα.

9. Δημιουργήστε ένα οικονομικό πλάνο

Δεν έχει σημασία το πόσο καλή είναι η ιδέα σας και ανεξάρτητα από την προσπάθεια, το χρόνο και τα χρήματα που επενδύετε, μια επιχείρηση τελικά επιβιώνει από το πόσο υγιής είναι οικονομικά. Στο τέλος της ημέρας, οι άνθρωποι θέλουν να συνεργάζονται με μια επιχείρηση η οποία θα είναι βιώσιμη στο μέλλον.

Το επίπεδο λεπτομέρειας του οικονομικού σας σχεδίου εξαρτάται από το κοινό και τους στόχους σας. Τυπικά θα πρέπει να συμπεριλάβετε 3 πράγματα: κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσης, ισολογισμό και κατάσταση ταμειακών ροών. Ακόμα, μπορεί να είναι χρήσιμο να ενσωματώσετε οικονομικά στοιχεία και προβλέψεις.

Κατάσταση Αποτελεσμάτων Χρήσης

Η κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσης δείχνει τις πηγές κέρδους και τα έξοδα σε μια συγκεκριμένη χρονικη περίοδο. Βλέποντας αυτές τις πληροφορίες, κάποιος μπορεί να καταλάβει το πόσο κέρδος ή ζημία είχατε εντός ενός χρονικού διαστήματος. Αν δεν έχετε ξεκινήσει ακόμα την επιχείρησή σας, τότε μπορείτε να προσθέσετε μερικές προβλέψεις.

Ισολογισμός

Ο ισολογισμός δείχνει την καθαρή θέση μιας επιχείρησης. Στη μια πλευρά θα δείτε όλα τα αγαθά που έχει μια επιχείρηση (ενεργητικό) και από την άλλη πλευρά θα δείτε τις υποχρεώσεις της επιχείρησης (παθητικό). Η διαφορά αυτών βγάζει την καθαρή θέση της επιχείρησης.

Καθαρή Θέση = Ενεργητικό – Παθητικό

Κατάσταση Ταμειακών Ροών

Η κατάσταση ταμειακών ροών είναι παρόμοια με την κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσης. Ωστόσο έχει μια σημαντική διαφορά: λαμβάνει υπόψη το πότε εισπράττονται τα έξοδα και πότε πληρώνονται τα έξοδα.

Όταν τα χρήματα που μπαίνουν στο ταμείο είναι περισσότερα από αυτά που φεύγουν, τότε η ταμειακή ροή είναι θετική. Όταν συμβαίνει το αντίθετο, τότε η ταμειακή ροή είναι αρνητική. Η κατάσταση ταμειακών ροών μπορεί να σας βοηθήσει να δείτε το πόσο ρευστό χρήμα έχετε, πότε έχετε πλεόνασμα ή έλλειμμα και ανάλογα να προβείτε σε κινήσεις έκτακτης ανάγκης αν αυτό χρειαστεί.

Η κατάσταση ταμειακών ροών είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, διότι μπορεί να σας βοηθήσει να προσαρμόσετε τη λειτουργία της επιχείρησής σας ανάλογα.

Συμβουλές για τη δημιουργία ενός μικρού business plan

Υπάρχουν μερικά πράγματα τα οποία μπορείτε να λάβετε υπόψη καθώς δημιουργείτε το business plan σας.

Γνωρίστε το κοινό σας

Όταν γνωρίζετε το ποιος θα διαβάσει το πλάνο σας – ακόμα και αν το γράφετε για εσάς τους ίδιους για να ξεκαθαρίσετε τις ιδέες στο μυαλό σας – μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κατάλληλο επίπεδο λεπτομέρειας και την κατάλληλη γλώσσα. Έτσι θα διασφαλίσετε ότι θα έχετε τις πιο χρήσιμες πληροφορίες και να παραλείψετε ενότητες που δεν χρειάζονται.

Να έχετε ξεκάθαρους στόχους

Η δουλειά που χρειάζεται για να παραδώσετε ένα εμπεριστατωμένο πλάνο για να εξασφαλίσετε χρηματοδότηση για την επιχείρησή σας θα είναι σαφώς περισσότερο, σε αντίθεση με το αν δημιουργούσατε το πλάνο για εσάς ή την ομάδα σας.

Επενδύστε στην έρευνα

Ορισμένες ενότητες του business plan σας θα αφορούν καθαρά τις ιδέες και το όραμά σας, όμως κάποια άλλα κομμάτια που έχουν πιο σημαντικές πληροφορίες απαιτούν έρευνα. Θα πρέπει να επενδύσετε χρόνο στο να γνωρίσετε το σε ποιον πουλάτε, στο αν υπάρχει ζήτηση για το προϊόν σας, καθώς και στο ποιος πουλάει παρόμοια προϊόντα ή υπηρεσίες.

Γράψτε τα επί της ουσίας

Δεν έχει σημασία το ποιος θα διαβάσει το business plan σας. Αυτό που έχει σημασία είναι να είναι σύντομο και να έχει ουσιαστικές πληροφορίες. Γενικά δε θα πρέπει να είναι περισσότερο από 15 με 20 σελίδες. Αν έχετε επιπλέον έγγραφα τα οποία θεωρείτε ότι έχουν σημασία, τότε μπορείτε να τα προσθέσετε ως παράρτημα.

Συνοχή στο ύφος και στον τόνο

Θα πρέπει να υπάρχει συνοχή σε όλο το εύρος του εγγράφου. Το καλύτερο είναι να γράφει το business plan ένα άτομο ή να δίνεται για editing πριν γίνει ο διαμοιρασμός.

Χρησιμοποιήστε λογισμικό

Το να δημιουργεί κανείς ένα business plan δεν είναι και το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο. Παρόλα αυτά είναι πολύ σημαντικό για αυτούς που θέλουν να ξεκινήσουν ή να επεκτείνουν την επιχείρησή τους. Ευτυχώς, υπάρχουν πλέον εργαλεία που μπορούν να κάνουν τη δημιουργία του business plan πιο εύκολο και μπορούν να βοηθήσουν στο σχεδιασμό, στα γραφικά, στο συγχρονισμό των οικονομικών δεδομένων και πολλά ακόμα. Τα προγράμματα που χρησιμοποιούνται για business plans έχουν μακέτες και οδηγούς για να τελειώσετε το πλάνο σας μέσα σε λίγες ώρες και όχι σε μερικές ημέρες.

Μερικά χρήσιμα εργαλεία που μπορούν να σας βοηθήσουν με το business plan είναι:

  • LivePlan: η πιο οικονομική επιλογή με δείγματα και μακέτες
  • BizPlan: ιδανικό για startups που αναζητούν επενδυτές
  • GoSmallBiz: μια οικονομική λύση με μακέτες που είναι ειδικά προσαρμοσμένες για κάθε κλάδο

Συνηθισμένα λάθη κατά τη δημιουργία business plan

Τα υπόλοιπα άρθρα σχετικά με τα business plans δε θα σας πουν ποτέ το εξής: το business plan σας μπορεί να αποτύχει. Το τελευταίο πράγμα που θέλετε είναι να δείτε το χρόνο και τον κόπο σας να πηγαίνουν χαμένα. Οπότε θα πρέπει να αποφύγετε μερικά συνηθισμένα λάθη:

  • Κακή επιχειρηματική ιδέα → Η αλήθεια είναι πως δεν πρόκειται να πετύχει κάθε πιθανή ιδέα που έχετε. Πολλές φορές μπορεί η ιδέα που έχετε να ενέχει μεγάλο ρίσκο με αποτέλεσμα να μη μπορείτε να λάβετε χρηματοδότηση. Άλλες φορές είναι πολύ ακριβή ενώ άλλες φορές δεν υπάρχει η κατάλληλη αγορά για να το υποστηρίξει. Στοχεύστε στην εύρεση ιδεών που χρειάζονται λίγα χρήματα και ξεπερνούν τα βασικά έξοδα μιας startup.
  • Εναλλακτικές → Οι επενδυτές που διαβάζουν το business plan σας θέλουν να γνωρίζουν ένα πράγμα: θα βγάλουν χρήματα; Αν δεν έχετε κάποια στρατηγική ή κάποιο σχέδιο για να μπορούν να αποχωρήσουν όποτε θέλουν με το μέγιστο δυνατό κέρδος, τότε οι επενδυτές δεν θα εκτιμήσουν και πολύ το σχέδιό σας.
  • Αδύναμη ομάδα → Μια καλή και αρμονική ομάδα είναι αυτή που θα φτάσει το προϊόν σας στην κορυφή. Δυστυχώς οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν δίνουν τη σημασία που θα έπρεπε στο να υπάρχει ισορροπία στις ομάδες. Εστιάζουν στο ότι οι αναγνώστες του business plan θέλουν να δουν τα κέρδη και ξεχνούν ότι σκέφτονται και το πως θα γίνει. Αν έχετε μια ιδέα για κάποιο λογισμικό, τότε είναι λογικό να έχετε έστω έναν developer ή IT specialist στην ομάδα σας.
  • Έλλειψη οικονομικών προβλέψεων → Οι αριθμοί είναι το πιο ενδιαφέρον πράγμα για τους αναγνώστες. Μην ξεχνάτε τον ισολογισμό, την κατάσταση ταμειακών ροών και την κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσης. Είναι καλό να βάλετε και μια ανάλυση νεκρού σημείου και έναν υπολογισμό απόδοσης επένδυσης. Όλα αυτά συνθέτουν ένα ολοκληρωμένο business plan.
  • Ορθογραφικά και γραμματικά λάθη → Μερικές επιχειρήσεις πιστεύουν ότι είναι υπερβολή το να προσλάβουν επαγγελματίες editors. Παρόλα αυτά, η αλήθεια είναι ότι όλες οι επιτυχημένες επιχειρήσεις έχουν editors που ελέγχουν τα έγγραφά τους. Αν κάποιος εντοπίσει λάθη στο έγγραφό σας, τότε πως θα πιστέψει ότι το εγχείρημά σας θα πάει καλά;

Ένα business plan θέτει τις βάσεις για ανάπτυξη

Ένα business plan θα σας βοηθήσει να ξεκαθαρίσετε τις ιδέες σας και να καταλήξετε στα επόμενα βήματα που πρέπει να κάνετε, ακόμα και αν δεν το προορίζετε για επενδυτές. Θα σας βοηθήσει να βρείτε τα αδύναμα σημεία και τα κενά σας, ενώ παράλληλα θα γνωρίσετε καλύτερα την επιχείρησή σας.

Πηγή: shopify.com

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν …

Θέλετε να κάνετε το επόμενο ψηφιακό βήμα στην επιχείρησή σας?

Επικοινωνήστε μαζί μας!

Επικοινωνία!